We vernieuwen het station Ottignies
Station Ottignies
AARD WERKEN
- Vernieuwing station met focus op integrale toegankelijkheid, intermodaliteit en duurzaamheid
- Herinrichting stationsbuurt
- Ingebruikname van de nieuwe sporen (na het afronden van de GEN-werken)
- Bereikbaarder maken van de parking- en TEC-zones
PLANNING
Van 2019 tot en met ten minste 2032
VOORTGANG
- Door het opstarten van een nieuwe deelfase is het gedeelte van de onderdoorgang van spoor A naar spoor 3 gesloten van 15/02 tot en met 9/03. Gelieve de loopbrug te gebruiken om toegang te krijgen tot de perrons.
- Gedurende de hele maand februari zijn er slechts minder dan de helft van de parkeerplaatsen van parking P1 (Avenue des Villas) beschikbaar.
- het gebruik van losse tickets en 10-beurtenkaarten op de parkings P1 en P2 zal zeer beperkt zijn, en dit vooral op dinsdag en donderdag.
- abonnees van parking P1 hebben ook toegang tot parking P2.
EEN NIEUW STATION VOOR OTTIGNIES
De infrastructuur van het station Ottignies wordt de komende jaren volledig onder handen genomen om op die manier zijn status als drukstbezochte station in Wallonië te onderstrepen. NMBS wil van het station een multimodaal knooppunt maken dat comfortabel, functioneel, duurzaam en bovendien toegankelijk voor alle reizigers is.
Het nieuwe station zal op de Parking P1 (Villas) parkeergelegenheid bieden voor 600 fietsen en meer dan 1000 auto's. Verder wordt er een nieuw gebouw voor de reizigers, een nieuwe loopbrug, liften, volledig vernieuwde overdekte perrons en alle voorzieningen die nodig zijn om mensen met beperkte mobiliteit een volledig onafhankelijke toegang te bieden, voorzien. Het voorplein waar het busstation zich bevindt, wordt ook volledig gerenoveerd.
Het huidige stationsgebouw wordt voor het grootste deel afgebroken en vervangen door een modern gebouw met alle moderne functionaliteiten. Daarnaast worden de perrons en de sporen klaargestoomd voor wanneer de GEN-werken tussen Brussel en Ottignies voltooid zijn (verwacht eind december 2026) en er door de twee extra sporen extra treinen kunnen stoppen in Ottignies.
Deze werken zijn een samenwerkingsproject van verschillende betrokken partijen: Infrabel, Tuc Rail, TEC en NMBS.
Wat is er al gebeurd ?
Tot voor 2025 werden verschillende voorbereidende werken uitgevoerd:
- 2019: installeren van een tijdelijke voetgangersbrug
- 2022: ingebruikname van de perrons A, 1 en 2
- 2023: ingebruikname van het perron 3 en de nieuwe sporen richting Louvain-la-Neuve
- 2024:
- Start afbraak van het stationsgebouw aan de kant van de “Avenue des Combattants”
- Start van de werken aan de TEC-bushalteplaats en de hoofdgang in het station
Een werf in vier fases
Tijdens de opbouwende werken tijdens de verschillende fases wordt er ook gewerkt om de huidige infrastructuur af te breken of aan te passen. Zo zal de sloop van het huidige stationsgebouw in 2026 starten.
Tijdens de eerste fase wordt er hoofdzakelijk gewerkt aan:
- de voetgangersbrug die de “Parking P1 “Villas” en het stationsgebouw met elkaar verbindt
- de tijdelijke verbindingsweg tussen het huidige stationsgebouw en het “Quartier Limelette”
- de bouw van de nieuwe perrons 5 en 6
- de overkapping aan de perrons 1 tot 6
- de fietsenstalling op de Parking Villas
Tijdens de tweede fase wordt er hoofdzakelijk gewerkt aan:
- het installeren van een tijdelijk stationsgebouw op de “Parking Villas”
- het verwijderen van een spoorwegovergang
Tijdens de derde fase wordt er hoofdzakelijk gewerkt aan:
- het stationsgebouw zelf
- de overkapping aan de toekomstige perrons 7 en 8
- de toegangsweg tot de voetgangersbrug vanop het stationsplein
Tijdens de vierde fase wordt er hoofdzakelijk gewerkt aan:
- de overkapping aan de toekomstige perrons 9 tot 13
- de toegangsweg tot de “Quartier Limelette”
- de algemene verbindingen tussen de voetgangersbrug en andere toegangswegen