NMBS-vervangbussen
NMBS-vervangbussen
Bij werken of storingen op het net leggen wij soms vervangbussen in. Hieronder kun je een antwoord vinden op de vaakst gestelde vragen over deze vervangbussen.
FAQ
- Innovatie
Om je veiligheid maximaal te verzekeren, implementeren we geregeld nieuwe technologieën. Die helpen ons om de betrouwbaarheid van ons materiaal te verbeteren, om jouw reizen te garanderen en om onze dienstregeling te verbeteren.
- Onderhoud
Sporen en wissels krijgen elke dag heel wat te verduren, waardoor ze verslijten of beschadigd raken. Onze onderhoudsdienst werkt dagelijks aan het verbeteren van onze infrastructuur en het controleren van onze elektrische installaties. Zodat jij kan blijven reizen onder de beste omstandigheden.
- Reparaties
Bij een incident kan het nodig zijn om de elektrische installatie of de sporen te repareren. Onze teams kunnen op elk moment van de dag of nacht, 7 op 7, ingrijpen om het treinverkeer zo snel mogelijk terug normaal te laten lopen.
Bij werken of storingen op het net leggen wij soms vervangbussen in. Om zo’n vervangbus te nemen, toon je gewoon je geldige NMBS-vervoersbewijs (ticket of abonnement) bij het opstappen.
Net als in de trein kunnen er in de bussen ticketcontroles plaatsvinden.
Onze planningsdienst krijgt van Infrabel informatie over wanneer er werken plaatsvinden. De collega’s van de planningsdienst werken daarna een aangepaste dienstregeling voor het treinverkeer uit en bepalen indien nodig de detail voor een vervangende busdienst.
Vervolgens gaan zij op zoek naar een busmaatschappij die bij een overeenkomst alle nodige informatie ontvangt, zoals de halteplaatsen, route en de aangepaste dienstregeling.
Ten slotte gaat het reizigersinformatieteam van start om via de nodige communicatiekanalen onze reizigers te informeren over het aangepaste vervoersplan. Zij voorzien deze communicatie zowel online, in onze stations en in onze treinen.
We werken met tientallen verschillende busfirma’s. De bussen kunnen er dus zeer divers uitzien: verschillende kleuren / logo’s/..
De vervangbusen kunnen herkend worden aan de affiches met onderstaand logo die aangebracht worden aan de voor- en achterzijde van de bus, alsook aan de zijkant:
De bus is toegankelijk voor
- reizigers met een vouwfiets of een elektrische step.
- assistentiehonden en gezelschapsdieren die op dezelfde plaats als de reiziger plaatsnemen.
De bus stopt altijd in de buurt van het station op een voorafbepaalde locatie. Als je de exacte locatie wilt weten, kun je contact opnemen met Mobi, onze chatbot via Messenger of via WhatsApp, door bijvoorbeeld te vragen: "Waar is de halte voor de vervangbus?"
Deze locatie kan vanaf enkele dagen voor de start van de werken ook teruggevonden worden via de routeplanner. We brengen in de stations ook signalisatie aan in de richting van deze halteplaatsen. Op deze signalisatie wordt de locatie ook vermeld.
Incidenten tijdens het bustraject (een ongeval op de weg, file, omleidingen ...) kunnen vertraging tot gevolg hebben of het bedienen van een halte moeilijk maken.
De busschauffeur moet in dat geval contact opnemen met de buscoördinatoren van NMBS, zodat zij de nodige acties kunnen ondernemen:
- De aansluiting tussen de bus en trein verzekeren zodat de reizigers hun trein niet missen.
- De reizigers in de volgende stations informeren dat de bus vertraging heeft opgelopen.
⚠️ Door druk werkverkeer kunnen de vertrektijden van de NMBS-bussen afwijken van de theoretische vertrektijden die vermeld zijn. Je houdt best rekening met een langere reistijd.
De reistijd in een bus is bijna altijd langer dan in een trein. Doorgaans wordt de reistijd verlengd met 1,5 tot 2 maal de duurtijd van het traject per trein.
⚠️ Door druk werkverkeer kunnen de vertrektijden van de NMBS-bussen afwijken van de theoretische vertrektijden die vermeld zijn. Je houdt best rekening met een langere reistijd.
In de meeste gevallen is de ingezette buscapaciteit voldoende.
Uiteraard kunnen onverwachte reizigersstromen opduiken die ervoor zorgen dat alle zitplaatsen op een bepaalde bus bezet zijn en dat je een tijdje moet wachten om plaats te kunnen nemen op een bus met beschikbare zitplaatsen.
Alle informatie over de busdienstregeling en de exacte halteplaatsen kan je terugvinden via de berichten in de reisplanner (PDF-document). Op de affiches in de stations kun je de halteplaatsen terugvinden.
⚠️ Door druk werkverkeer kunnen de vertrektijden van de NMBS-bussen afwijken van de theoretische vertrektijden die vermeld zijn. Je houdt best rekening met een langere reistijd.