Mobi, onze Facebook Messenger chatbot

Sinds 27 september helpt deze virtuele assistent onze klanten met hun vragen en dit op Facebook Messenger, het meest gebruikte socialemediakanaal bij onze klanten. Mobi zorgt voor eerstelijnsondersteuning aan onze klanten en kan op deze manier helpen bij het plannen van je treinrit of eenvoudige vragen (FAQ) beantwoorden in drie talen (Nederlands, Frans en Engels) zonder tussenkomst van een community managers. Er worden bovendien op regelmatige tijdstippen nieuwe vragen en topics aan Mobi toegevoegd.

Wat kan Mobi?

Eenvoudige vragen beantwoorden

Momenteel zijn ongeveer 140 vaak gestelde vragen in Mobi geprogrammeerd. Dit aantal zal komende maanden verder stijgen.

Plannen van een treinrit

Mobi kan je ook helpen bij het plannen van een treinreis : mogelijke reisroutes, vroegere of latere reisopties...

De status van je trein opvragen

De virtuele assistent toont alle belangrijke informatie over een treinrit zoals perrons van aankomst en vertrek, overstappen, vertragingen...

Alles over Mobi

Mobi kan je helpen om eenvoudige vragen over onze producten en diensten te beantwoorden en om je reis te plannen en de status van je trein na te kijken.
Je vindt Mobi op onze Facebook Messenger pagina’s van NMBS en SNCB. Mobi zal automatisch de taal van je Facebook overnemen maar je kunt indien je dit wenst de taal aanpassen tijdens het gesprek.

Dit kan verschillende redenen hebben. We geven je alvast enkele tips opdat Mobi je optimaal zou begrijpen:

  • Typ je vraag in één bericht.
  • Houd je bericht zo kort mogelijk.
  • Houd je bericht to the point en vermijd onnodige extra informatie die Mobi kunnen verwarren.

Daarnaast is het mogelijk dat Mobi jouw vraag nog niet kan beantwoorden. Mobi leert op dagelijkse basis bij over NMBS en wordt op termijn dus slimmer en slimmer.

Mobi is een eerstelijnsassistent die onze klanten 24/7 en dus zonder tijdsbeperking kan helpen met hun vaak gestelde vragen. Op die manier blijven onze Community Managers beschikbaar voor meer complexe cases of zaken waarbij Mobi nog niet kan helpen. 
Voorlopig is Mobi enkel beschikbaar op Facebook Messenger, het meest gebruikte socialemediakanaal bij onze klanten. Op termijn bekijken we zeker of Mobi ook op andere kanalen geïntroduceerd kan worden.
Zeker! Wanneer Mobi je niet kan helpen zal je gevraagd worden of je wil chatten met een menselijke collega. Of je kunt Mobi zelf laten weten dat je liever met een mens zou praten. Onze community Managers zijn online tijdens de week van 6u tot 21u30 en in het weekend van 7u tot 21u30. 
Mobi verwijst naar ‘mobiliteit’, de core business van ons bedrijf: het vervoer per trein organiseren voor onze klanten. 
loader