Hallo! Ik ben de virtuele assistent van NMBS. Ik help je graag met je vragen over je treinreis in België. Ik ben 24 uur per dag beschikbaar op Messenger en WhatsApp. Ik ben perfect drietalig: Frans, Nederlands, Engels 😊

Elke dag behandel ik honderden vragen om mijn menselijke collega's te helpen. De lijst van onderwerpen die je mij kunt vragen blijft groeien dankzij mijn makers die mij elke dag een beetje meer kennis bijbrengen.

Enkele veelgestelde vragen die ik kan beantwoorden:

  • "Moeten kinderen betalen?"
  • "Kan ik mijn fiets meenemen in de trein?"
  • "Hoeveel kost een Youth Ticket?"
  • "Wat zijn de huidige promoties?"

Wat kan de virtuele assistent zoal?

Een vraag over de treindienstregeling tussen twee stations?

Geen probleem. Ik kan gemakkelijk de beste route vinden en je de details geven.

Wil je weten waar je trein is?

Typ gewoon "Waar is mijn trein?"

Heb je een vertragingscertificaat nodig?

Vraag me "Ik heb een vertragingscertificaat nodig"

Wil je weten of er storingen zijn op jouw lijn?

De virtuele assistent kan dat ook voor je opzoeken.

Alles over de virtuele assistent

De virtuele assistent kan je helpen om eenvoudige vragen over onze producten en diensten te beantwoorden en om je reis te plannen en de status van je trein na te kijken.
Je vindt de virtuele assistent op onze Facebook Messenger pagina’s van NMBS en SNCB, en op WhatsApp. De virtuele assistent zal automatisch de taal van je Facebook overnemen maar je kunt indien je dit wenst de taal aanpassen tijdens het gesprek.

Dit kan verschillende redenen hebben. We geven je alvast enkele tips opdat de virtuele assistent je optimaal zou begrijpen:

  • Typ je vraag in één bericht.
  • Houd je bericht zo kort mogelijk.
  • Houd je bericht to the point en vermijd onnodige extra informatie die de virtuele assistent kunnen verwarren.

Daarnaast is het mogelijk dat de virtuele assistent jouw vraag nog niet kan beantwoorden. De virtuele assistent leert op dagelijkse basis bij over NMBS en wordt op termijn dus slimmer en slimmer.

De virtuele assistent is een eerstelijnsassistent die onze klanten 24/7 en dus zonder tijdsbeperking kan helpen met hun vaak gestelde vragen. Op die manier blijven onze Community Managers beschikbaar voor meer complexe cases of zaken waarbij de virtuele assistent nog niet kan helpen. 
Voorlopig is de virtuele assistent enkel beschikbaar op Facebook Messenger en op WhatsApp. Op termijn bekijken we zeker of de virtuele assistent ook op andere kanalen geïntroduceerd kan worden.
Zeker! Wanneer de virtuele assistent je niet kan helpen zal je gevraagd worden of je wil chatten met een menselijke collega. Of je kunt de virtuele assistent zelf laten weten dat je liever met een mens zou praten. Onze community Managers zijn online tijdens de week van 6u tot 21u30 en in het weekend van 7u tot 21u30.