Onder het vriespunt destabiliseert het hele spoorwegnet:

  • De sporen zijn glad door vorst en ijs.
  • IJs voorkomt de doorgang van elektrische stroom via de bovenleidingen, dus is er een risico op verlamming van sommige lijnen.
  • Hopen sneeuw vormen een risico voor de infrastructuur en veroorzaken storingen.
  • Bevroren wissels veroorzaken vertragingen of uitval van treinen.
  • Sneeuw en ijzel in de stations maken het voor passagiers moeilijk om te reizen.
Op een moment dat velen van ons de eindejaarsfeesten voorbereiden, doen gespecialiseerde teams van Infrabel en NMBS er alles aan om de infrastructuur te onderhouden en het rollend materieel te beschermen.

Preventieve maatregelen

  • Permanente opleiding van het personeel
    Het manoeuvreren en tot stilstand brengen van een trein op gladden sporen is niet eenvoudig. Daarom worden alle treinbestuurders voortdurend bijgeschoold. Dit omvat noodremprocedures en het aanpassen van de rijstijl aan de weersomstandigheden.
  • Waakzaamheid
    Sporen en bovenleidingen worden regelmatig geïnspecteerd om elk risico op incidenten tijdens grote temperatuurdalingen te voorkomen. De regionale centra worden voorzien van zout, zand en antivries. Verwarmingssystemen worden gebruikt om het bevriezen van schakelaars te voorkomen.
  • Onderhoud van de apparatuur
    Het rollend materieel gaat naar de garage voor een volledige controle. Beveiligingen zijn geïnstalleerd op koudgevoelige motoronderdelen. De klassieke stroomafnemers (de scharnierarm op het dak van de locomotief) worden vervangen door metalen exemplaren die 's morgens vroeg en 's avonds laat op konvooien rijden om de vorst op de bovenleidingen weg te schrapen.

Praktische maatregelen

  • Voor jouw comfort en veiligheid worden de perrons en de stationsingangen sneeuwvrij gemaakt met behulp van zout en zand.
  • 's Nachts blijven de locomotieven onder spanning staan om het eerste vertrek van de trein te garanderen. Onder het vriespunt worden rijtuigen verwarmd om de temperatuur boven de 5°C te houden.
  • In de werkplaatsen zijn technici van wacht om zo snel mogelijk in te grijpen bij de herstelling van een defecte trein.
In het geval van een aangekondigde sneeuwval staan de sneeuwverwijderingsploegen 24 uur per dag paraat. De reparatiecapaciteit in de werkplaatsen van NMBS wordt vertienvoudigd en de nacht- en weekenddiensten worden versterkt.

Maatregelen in extreme winterse omstandigheden

In uitzonderlijke situaties kan het treinverkeer worden aangepast. Sommige treinen kunnen worden beperkt, afgeschaft of omgeleid. Om te weten of jouw trein rijdt, gebruik de reisplanner op deze pagina of op de NMBS-app.