‘De spoorweg is voor alles een openbare dienst. Over het algemeen moet bij hem het openbaar belang voor het winstbejag gaan’
VISU + reference
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) wordt opgericht in 1926 om het Belgische spoorwegnetwerk te exploiteren. Het wordt beheerd als een privébedrijf, maar de staat blijft de meerderheidsaandeelhouder. De politiek behoudt ook de controle over alle strategische beslissingen. Onder algemeen directeur Narcisse Rulot wordt NMBS in België een voortrekker van nieuwe mechanische productieprocessen. Toch lijdt het bedrijf zwaar onder de economische crisis van de jaren 1930. Bovendien is er de concurrentie van het opkomende autoverkeer. Vanaf 1931 zit het bedrijf constant in de rode cijfers. Om te besparen, vloeien grote aantallen personeel af. Op de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, is algemeen directeur Rulot daarom niet populair bij de vakbonden.
VISU + reference
Rode-Kruiswagon
Tijdens de mobilisatieperiode, die begon in augustus 1939, besloot het Ministerie van Defensie om derdeklasrijtuigen type M aan te passen zodat ze, in geval van oorlog, gewonden op brancards konden vervoeren. In totaal zouden 168 rijtuigen worden gebruikt als ziekenhuiswagons. Elk rijtuig bood plaats aan 28 brancards.
Tussen 1941 en 1944 werden 23 reizen met de ziekenhuistrein en negen andere met de gewone trein ingelegd om 11.000 Belgische soldaten terug te brengen uit Duitsland. Tijdens de bevrijding maakte deze trein ook zeven reizen om 780 overlevenden van concentratiekampen naar België te repatriëren nadat Sovjettroepen hen hadden bevrijd.
Na de oorlog werden de met brancards uitgeruste rijtuigen in hun oorspronkelijke staat hersteld, met uitzondering van dit exemplaar. Dit is het enige overblijvende rijtuig van de trein die tot 1987 ter beschikking werd gesteld aan het Belgische Rode Kruis voor bedevaarten van zieken en gehandicapte mensen naar Onze-Lieve-Vrouw van Banneux.
VISU + reference