Nieuwe diensten in de stations
Stations zijn plaatsen waar je meer doet dan de trein nemen. Onze stations zijn geëvolueerd naar echte serviceplekken, zowel voor de reizigers als voor de omwonenden. Een bestelling groenten afhalen, lectuur vinden, een telefoonlader lenen, een pakje binnenbrengen of geld afhalen aan de automaat, allemaal zaken die in heel wat stations van het land mogelijk zijn of worden.
Ons ondersteuningsplan voor de concessies tijdens de crisis heeft zijn vruchten afgeworpen. Onder de meer dan 400 concessies zijn er maar twee faillissementen te betreuren en slechts een tiental concessiehouders heeft beslist hun aanwezigheid stop te zetten. Het gaat in het algemeen over uitbaters die het reeds voor de crisis moeilijk hadden. Tegelijkertijd hebben tientallen nieuwe concessies hun deuren geopend in de verschillende stations van het land.
We zijn blij met alles wat er werd ingevoerd om het aanbod te behouden. Zelfs indien het leven in de stations wat anders verliep (er kon niet meer gegeten worden, bijvoorbeeld) hebben alle NMBS-teams zich gemobiliseerd om ervoor te zorgen dat de treinen bleven rijden en dat de stations open bleven. Terwijl de commerciële centra bijvoorbeeld hun deuren moesten sluiten.
De prioriteiten zijn deze die onze reizigers gekozen hebben. Er zijn er 4: de toiletten, de geldautomaten, de laders en de beveiligde fietsenstallingen. Andere initiatieven werden gelanceerd of staan op het programma. Ze gaan allemaal in de richting van meer gezelligheid in de stations en ruimere diensten aan de reizigers en aan de omwonenden. We installeren steeds meer diensten die het leven van de mensen eenvoudiger maken.
Voor het sanitair zoeken we een nieuwe concessiehouder om onze nieuwe strategie na te leven, met toiletten die genderneutraal zijn, toegankelijk zijn voor mensen met beperkte mobiliteit en die meer comfort en kwaliteit bieden. In dit kader zijn er eveneens drinkfonteinen voorzien.
Er zullen nieuwe geldautomaten geïnstalleerd worden in de stations door de vennootschap Batopin die de concessie heeft binnengehaald. De stations zijn de ruggengraat van het nieuwe netwerk en het aantal stations met een geldautomaat zal verdubbelen.
Binnenkort start er een test om smartphoneladers te huren. Zo kan er een draagbare batterij gehuurd worden die ‘s avonds binnengebracht moet worden, zelfs in een ander station dan het station waar je die oorspronkelijk gehuurd had. We gaan ook verschillende soorten fietsen installeren waarmee je al trappend je smartphone kan opladen.
Voor de fietsenstallingen rusten we steeds meer parkings uit met toegangscontrole.
Het concept “leven in het station” werd in deze optiek gelanceerd. De doelstelling is onze stations in hun omgeving te verankeren en ervoor te zorgen dat ze zowel voor de pendelaars als voor de wijk open zijn. Er is in onze stations genoeg ruimte om er leefplekken van te maken, in samenwerking met de gemeenten, in het kader van een rurale en plaatselijke verankering.
De diensten in het station bestaan niet alleen uit traditionele diensten zoals een broodjeszaak en een boekhandel. De aanwezigheid van een kinderdagverblijf in de stations is bijvoorbeeld een uit te werken concept. We hebben in drie stations ook verdelingen georganiseerd van biomanden die uit korte ketens voortkomen.
Het leven in de stations wordt ook gedragen door alle initiatieven die leven in de brouwerij brengen. We hopen daarom op een snelle terugkeer van onze piano’s die een echte band en een echt gevoel van verbondenheid met de gemeenschap scheppen. En zeer binnenkort komt er in tientallen stations een boekenkast. Het is de bedoeling dat de pendelaars een boek kunnen nemen en er een in terugplaatsen dat ze gelezen hebben en met andere pendelaars willen delen.