Maatregelen van toepassing sinds 04/05

Op deze pagina vindt u meer informatie over :

  • De geleidelijke hervatting van het maximaal treinaanbod
  • Dragen van mondmaskers 
  • Respect voor sociale afstand
  • Hygiënemaatregelen van NMBS voor de reiniging van haar treinen en haar stations
  • De verkoop van vervoerbewijzen  
 

Maximaal treinaanbod

Naar aanleiding van de aankondiging van de Nationale Veiligheidsraad van vrijdag 24 april hebben Infrabel en NMBS alles ingezet om de treindienst sinds 4 mei vrijwel volledig te hervatten om tegemoet te komen aan de vervoersbehoeften van de betrokken reizigers.

Behalve:

  • sommige piekuurtreinen (P-treinen) die rijden:
    • voornamelijk van en naar Brussel;
    • op woensdagmiddag en zondagavond
  • sommige internationale en grensoverschrijdende treinen.

Meer info

Volgens een licht aangepaste dienstregeling.

  • Plan uw reis via onze reisplanner (op deze pagina) of de NMBS-app voor meer info.

Bedankt om rekening te houden met volgende veiligheidsmaatregelen, uit respect voor alle NMBS-medewerkers en -reizigers.

Dragen van maskers

De overheid heeft beslist dat sinds 4 mei en vanaf de leeftijd van 12 jaar in het openbaar vervoer verplicht een mondmasker of een ander alternatief dat mond en neus bedekt, moet worden gedragen, in de stations en op de perrons. NMBS dringt er daarom bij haar reizigers op aan om er nu al voor te zorgen dat ze over het nodige beschermingsmateriaal beschikken.

NMBS vraagt ook om dat verplicht te dragen vanaf het betreden van het station, inclusief op het perron en aan boord van de treinen, naar het voorbeeld van de personeelsleden van NMBS ter plaatse.

In deze fase van de afbouw van de maatregelen is het essentieel om zorg te dragen voor zichzelf en daarbij respect te hebben voor de anderen. Securail en politiediensten zullen regelmatig controles ter plaatse doorvoeren.

Respect voor sociale afstand

Sinds 4 mei is er een maximaal treinaanbod van toepassing, met eveneens een maximale samenstelling van de treinen, om op die manier zowel tegemoet te komen aan de vereisten op vlak van sociale afstand als aan de verplaatsingsbehoeften van de reizigers. De reizigers krijgen de raad om zoveel mogelijk hun verplaatsingen te spreiden en trajecten te kiezen tijdens de daluren (na 9 uur bijvoorbeeld, of 's avonds voor 16 uur of na 18 uur).

Hygiënemaatregelen van NMBS voor de reiniging van haar treinen en haar stations

Alle maatregelen voor de schoonmaak van de treinen blijven lopen, en dat op een grondig manier. Ze zullen ontsmet worden op regelmatige tijdstippen. Ook in de stations zal de opgevoerde reiniging van de installaties worden verdergezet. Er zal blijvend bijzondere aandacht worden besteed aan de oppervlakken waar de reizigers mee in contact komen, zoals de tafeltjes, de handgrepen, de ticketautomaten, de hellingen enz.

Hoe en waar kunt u uw vervoerbewijs kopen?

Om de verkoop, het onthaal en het advies aan de reizigers in stand te houden, heeft NMBS sinds het begin van de Covid-19-crisis een aantal maatregelen genomen rond de loketten. 

  • De andere stations zijn tijdelijk gesloten.
  • NMBS herinnert aan alle andere kanalen om vervoerbewijzen aan te kopen en abonnementen te verlengen: de verkoopautomaten, haar website, de NMBS-app.
  • OPGELET : Ter herinnering, elke reiziger moet altijd in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs aan boord van de trein. Het is momenteel niet mogelijk om een vervoerbewijs te kopen aan boord van de trein.

FAQ

Op deze pagina vind je een antwoord op de meest gestelde vragen met betrekking tot deze situatie zoals de sluiting van enkele loketten, terugbetaling van vervoerbewijzen, betaalprocedures, schoonmaak van treinen en meer. Zit het antwoord op je vraag er niet tussen, vul dan hier het contactformulier in.

FAQ