Bij phishing is er sprake van frauduleuze praktijken waarbij criminelen zich voordoen als een gerenommeerde, betrouwbare of bekende partij teneinde persoonlijke informatie van het slachtoffer te verkrijgen via e-mail zoals creditcardgegevens en inloggegevens. De phishingtechnieken zijn aan het evolueren. Fraudeurs proberen niet meer enkel via e-mail maar ook via sms en allerlei sociale media (Instagram, Facebook…) toegang te krijgen tot jouw en onze NMBS gegevens.
Wanneer aanvallers een poging ondernemen, kan dit op verschillende manieren gebeuren. Steeds herkenbaar is dat ze trachten een emotie los te maken bij jou als gebruiker zodat je ergens op een knop of link gaat drukken die hen toegang geeft tot jouw persoonlijke informatie. Deze emoties kunnen gaan van het opwekken van een prikkelende nieuwsgierigheid tot het creëren van een angstgevoel. Het doel is om jou via allerlei slinkse wegen persoonlijke informatie te ontfutselen waarmee de aanvallers verder kunnen frauderen.
Op elke moment kan je belaagd worden met frauduleuze e-mails. Ze beloven jou kortingen op tickets of abonnementen, vragen jou om deel te nemen aan wedstrijden, bieden jou 'dagkaarten' aan als compensatie voor stakingen/storingen of beloven jou Weekend Tickets nadat je een reeks vragen hebt beantwoord en je jouw persoonlijke gegevens hebt gestuurd (naam, voornaam, adres, telefoonnummer, e-mailadres...). Met deze phishingtechniek proberen fraudeurs jouw persoonlijke gegevens te achterhalen om zo jouw identiteit te misbruiken en jou geld te ontfutselen. Blijf dus zeker alert!
Meer info over phising en praktische voorbeelden en getuigenissen vind je op de website van Safeonweb.

NMBS vraagt nooit vertrouwelijke informatie via e-mail, post of telefoon.

NMBS organiseert geen wedstrijden of acties via mails. Indien dit toch gebeurt, controleer je best de origine van de e-mail. Meer informatie kan je vinden in de FAQ.