Phishing is het stelen van persoonlijke informatie van mensen of bedrijven. Het kan gaan over je gebruikersnaam, wachtwoord, creditcardnummer, persoonlijke informatie of andere.
Er zijn verschillende phishing-technieken zoals e-mails, telefoongesprekken, sms-berichten of social media-berichten. De hackers gebruiken de identiteit van NMBS en nodigen je uit om te klikken op een link of een formulier in te vullen. Via deze onrechtmatige manier krijgen ze je persoonlijke gegevens en plegen ze identiteitsdiefstal. Wees alert!

NMBS zal je nooit via e-mail, post of telefoon vragen om vertrouwelijke informatie door te geven.

Wanneer je een e-mail van NMBS krijgt, stel jezelf dan volgende vragen:
  • Is de e-mail onverwacht of is de boodschap vreemd?
    Wees voorzichtig als de communicatie onverwacht of niet relevant is, of als het aanbod onwaarschijnlijk of ongebruikelijk lijkt.
  • Komt de e-mail echt van NMBS?
    NMBS stuurt e-mails via adressen die eindigen op @communication.belgianrail.be, @b-rail.be, @belgiantrain.be, @sncb.be of @nmbs.be.
  • Naar waar leidt de link?
    Beweeg je muis over de link of knop zonder te klikken. Komt de domeinnaam (het adres van de webpagina) overeen met die van NMBS?
  • Is de webpagina beveiligd?
    NMBS zal je nooit om persoonlijke gegevens vragen via een openbare of onveilige pagina. Controleer of het begin van de URL begint met https:// en of het pictogram een gesloten slotje is.
Raadpleeg in geval van twijfel de website van NMBS of neem contact op met onze klantenservice.
  • Klik niet op de link. Raadpleeg de NMBS-website om deze informatie te verifiëren.
  • Stuur de link niet door naar je contacten.
  • Vul je persoonlijke gegevens niet in.
  • Neem contact op met de klantenservice van NMBS door een screenshot van de verdachte e-mail te sturen.
  • Rapporteer de e-mail als spam in je mailbox.
NMBS neemt op deze manier geen contact met je op. Als je wil deelnemen aan een tevredenheidsonderzoek of een officiële tester van NMBS wil worden, registreer je dan op nmbs/onderzoek.
  • Enquêtes zijn vrijwillig en onbetaald
  • Tests en interviews vinden plaats in de gebouwen van NMBS tegen een vergoeding
De e-mailadressen klantcentraal@nmbs.be of klantcentraal@b-rail.be behoren tot onze studiediensten.
NMBS zal je nooit contacteren op deze manier. De regels voor compensatie zijn zeer strikt. Raadpleeg hier de stappen die je moet nemen om een compensatie aan te vragen.
Ga naar www.safeonweb.be voor meer informatie over pogingen tot phishing en het detecteren van frauduleuze e-mails.
loader