FAQ Groepsreizen
Algemeen
Je kan ermee reizen in tussen 2e klasse 2 Belgische stations of haltes (behalve grenspunten).
Reizigers genieten van gereserveerde zitplaatsen in de gekozen trein.
Om logistieke redenen is het niet toegestaan om te reizen met fietsen of huisdieren bij een groepsreservatie, uitgezonderd blindengeleidenhonden/assistentiehonden.
- Reizigers genieten van 60% korting vergeleken met het Standard Ticket in 2e klas.
- De prijs voor kinderen van minder dan 12 jaar is € 1 per traject in 2e klas.
- De groep reist samen en geniet van gereserveerde zitplaatsen in de gekozen trein.
- Reizigers met een beperkte mobiliteit kunnen gratis profiteren van assistentie bij het aan en van boord gaan.
Het tarief voor reizigers ouder dan 12 hangt af van het aantal afgelegde kilometers en ligt tussen min. € 2,50 en max. € 6 per enkel traject per persoon.
De prijs van een Standard Ticket bestaat uit twee delen, namelijk een forfaitair bedrag en een bedrag op basis van de afgelegde kilometers (de zogenaamde kilometervergoeding).
De korting van 60% van het Group Ticket wordt alleen toegepast op de kilometervergoeding.
Het tarief voor reizigers ouder dan 12 hangt af van het aantal afgelegde kilometers en ligt tussen min. € 2,50 en max. € 6,20 per enkel traject per persoon.
Assistentiehonden en geleidehonden blijven wel toegelaten voor alle reizigers.
Reizen met bagage: zakken en koffers plaats je boven op het bagagerek dat hiervoor voorzien is, of onder de stoelen en tussen de bankjes. Zorg er voor de veiligheid voor dat je bagage geen hinder veroorzaakt voor andere reizigers die zich in de trein verplaatsen.
Het supplement Klasverhoging kan niet gecombineerd worden met een Group Ticket.
De compartimenten met gereserveerde zitplaatsen voor groepen zijn aangeduid met blauwe stickers op de ramen van het rijtuig. Wanneer de trein arriveert in het station, zal de naam van de groep en het rijtuignummer afgeroepen worden door de omroeper in het station.
Het NMBS-personeel in het station kan je helpen bij het vinden van de gereserveerde plaatsen in de trein. In de mate van het mogelijke kunnen de NMBS-medewerkers je groep ook begeleiden op het perron.
Je kan je ook steeds wenden tot het treinbegeleidingspersoneel.
Reservatie / Aanvraag
Je kan een reservatie voor een groepsreis aanvragen via de website. Doe je aanvraag 24 op 24 en 7 op 7 online.
Houd er rekening mee dat op verschillende treinen het aantal beschikbare plaatsen voor groepen gelimiteerd is. Reserveer dus zeker goed op voorhand.
Houd er rekening mee dat er op veel treinen beperkte ruimte beschikbaar is voor groepen. Zorg ervoor dat je ruim van tevoren reserveert.
Beperkingen
Een traject waarbij jullie je vertrek- of aankomststation voorbijrijden om er nadien opnieuw langs te rijden is niet toegestaan voor groepen, ook niet als dit traject in onze reisplanner staat.
Het nemen van een andere trein met je Group Ticket kan je een boete opleveren. De treinbegeleider kan je bovendien de toegang tot de trein weigeren. Behalve in geval van vertraging zie rubriek ‘onregelmatigheden’
Als je je reis toch wil onderbreken, moet je een reservering voor twee reizen aanvragen.
Voorbeeld:
Als je van punt A naar punt B wil reizen met een tussenstop op punt C, doe je een reserveringsaanvraag voor een groepsreis van A naar C en een tweede reserveringsaanvraag voor een groepsreis van C naar B.
Internationaal verkeer / Brussels Airport
Een Group Ticket combineren met een ticket voor grens- of internationaal verkeer is niet toegestaan.
Wijzigingen
In de mate van het mogelijke passen wij je reservatie aan. Houd er rekening mee dat Aanpassing mogelijk is tot ten laatste 7 kalenderdagen voor vertrek. Na betaling is de aanpassing van je groepsreis niet meer mogelijk.
De betalingsvoorwaarden moeten echter worden nageleefd. Zo moet betaling in het station/online ten minste 7 kalenderdagen voor vertrek plaatsvinden.
Contacteer het Contact Center via mail of telefoon op het nummer 02/607 30 00 tussen 8:00 en 20:00 of maak gebruik van de link in de bevestigingsmail (oranje balkje).
Terugbetaling / annulatie
Je kan je groepsreis tot 7 kalenderdagen voor de reis kosteloos annuleren via het Contact Center. Contacteer ons zo snel mogelijk via e-mail of telefoon op het nummer 02/607 30 00 tussen 8:00 en 20:00 of maak gebruik van de link in de bevestigingsmail (oranje balkje). Vergeet niet om je reservatienummer te vermelden.
Minder dan 7 kalenderdagen voor je vertrek? Dan is een annulatie of terugbetaling van je reis niet meer mogelijk.
Indien je reeds in het bezit bent van je Group Ticket, gebeurt de terugbetaling(*) via onze dienst naverkoop, rekening houdend met € 5,00 administratiekosten per ticket.
Je ontvangt een e-mail met de te volgen stappen zodra je dossier wordt geannuleerd.
(*) = Niet geldig voor e-tickets (PDF-formaat)
Betaling / tickets
Het is ook mogelijk om een deel of zelfs alle kosten te betalen met groene cheques (Ecocheque of Eco Pass), met een inwissel- of compensatiebon. Indien deze betaalmiddelen worden gebruikt, kunnen de tickets niet worden omgewisseld of gerestitueerd.
In geen geval kan betaling plaatsvinden tegen het tonen van een ontvangstbewijs.
Deze tickets en het document “je groepsreservering PDF” moet je bij elke controle in de trein tonen.
Ja het is mogelijk een factuur als boekhoudkundig bewijsstuk te ontvangen na betaling van je groepsreservatie. Hiervoor dien je de aanvraag in te geven als onderneming met vermelding van je ondernemings- of vestigingsnummer (*).
De gegevens dienen overeen te stemmen met deze vermeld in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO). Een betaling via bestelbon en facturatie achteraf is niet meer van toepassing. De tickets moeten voor vertrek betaald worden. Internationale groepen: het formulier aanvaard alleen een Belgisch ondernemings- of vestigingsnummer. Je kan alsnog een factuur verkrijgen na betaling.
Contacteer ons na betaling met de nodige gegevens. Het nummer moet terug te vinden zijn in de Europese Kruispuntbank VIES om facturatie mogelijk te maken.
(*) Vul je nummer in zonder voorafgaande BE of puntjes tussen de cijfers
Onregelmatigheden
Het Group Ticket is niet terugbetaalbaar of omruilbaar in geval van verlies of diefstal.
Wanneer er geen alternatieve reisweg beschikbaar is, kan de reservatie van de groepsreis starten vanuit een ander station (waar er een aansluiting mogelijk is).
Personen met beperkte mobiliteit
Let op:
- De keuze van de dienstregeling is afhankelijk van het type treinstel dat op de gewenste tijden rijdt.
- Het aantal beschikbare plaatsen voor rolstoelen is beperkt.
- Niet alle stations hebben de nodige middelen om assistentie te verlenen aan personen met een beperkte mobiliteit.
- Om veiligheidsredenen mag het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel niet groter zijn dan 300kg, 75cm breed en 120cm lang