Heb je een betalingsbewijs of factuur van je aangekochte vervoersbewijzen nodig?

  1. Fiscaal attest of reizigersattest

    Elk jaar kan je een reizigersattest aanvragen via je My NMBS-profiel. Je kan zo'n aanvraag doen voor je reizen van de laatste 5 jaar. Dit attest kan je gebruiken om in te brengen bij de belastingen. Je krijgt je attest aan via e-mail.

    Voor meer informatie kan je terecht op finances.belgium.be of neem je contact op met je plaatselijke belastingkantoor.

  2. Voor werkgevers met een Business-contract

    Je vindt al je administratieve documenten die gelinkt zijn aan je contracten en aankopen van vervoersbewijzen in het NMBS Business Portal. Voor meer info kan je het Business Center contacteren via 02 528 25 28 (ma-vrij van 9-17 u.) of via het contactformulier.

  3. Aankoop- en betalingsbewijzen

    Wanneer je een treinbiljet koopt via de website of de NMBS-app, ontvang je automatisch een bevestigingsmail die je aankoop en het bedrag van je vervoersbewijzen oplijst. Deze e-mail kan je gebruiken als officieel betalingsbewijs.

Door je een B-Dagtrip aan te bieden, geniet je al van een voordeelprijs voor je heen- en terugreis en je toegangsticket. Daarom aanvaarden we geen vorderingen of kortingsbonnen als betaalmiddel voor je B-Dagtrip.

Ontdek ons voordeelaanbod van B-Dagtrips en geniet van een onvergetelijke en goedkope reis.

Als je werkgever (of een andere derde) een contract heeft afgesloten met ons om de abonnementskosten van z'n werknemers (deels) op zich te nemen, moet je dat aantonen aan het loket met een derdebetalersattest. Je werkgever kan je zo'n attest geven. Het bewijst dat hij betaalt voor (een deel van) jouw abonnement.

Afhankelijk van het type contract tussen je werkgever en NMBS, kan het zijn dat je werkgever ook (deels) betaalt voor het Schoolabonnement van je kinderen. In dat geval, heb je hetzelfde derdebetalersattest nodig om een Schoolabonnement aan te vragen (en te verlengen).

In de praktijk:

Je werkgever heeft een derdebetalersovereenkomst afgesloten
Je betaalt niets of maar een deel van je abonnement op basis van een werkgeversverklaring. Je werkgever neemt de rest of het totaal van de kosten voor z'n rekening.

Je werkgever heeft geen derdebetalersovereenkomst afgesloten
Je betaalt de volledige prijs van je abonnement. Je werkgever betaalt jou de verplichte werkgeversbijdrage terug.

Vanaf 26 jaar, kan je niet meer profiteren van het voordeeltarief voor studenten. Als je 26 bent of wordt tijdens de looptijd van je abonnement, kan je Schoolabonnement niet op je MoBIB-kaart opgeladen worden.

Afhankelijk van de reden van je treinreizen en van hoe vaak je reist, bestaan er andere voordelige formules om te ontdekken: Halftijds Abonnement, Trajectabonnement, Netabonnement, gecombineerd abonnement met trein + metro, of trein + metro en tram, Rail Pass, Key Card, ...)

Benieuwd naar de prijs van een product? Ontdek de beste keuze voor jou. Bereken de prijs van je abonnement op basis van je traject, je leeftijdscategorie en hoe vaak je reist.

Wil je weten hoeveel het kost om je abonnement te vernieuwen? Meld je dan aan op My NMBS.