De drager waarop je vervoersbewijs staat, verschilt afhankelijk van het aankoopkanaal en het type product dat je kiest.

De MoBIB-kaart

  • Je MoBIB-kaart is een plastic kaart in bankkaartformaat met daarin een elektronische chip waarop vervoersbewijzen van NMBS of andere aanbieders kunnen opgeladen worden.
  • Je MoBIB-kaart of de mogelijke duplicaten ervan staan op naam. Het gebruik ervan is strikt persoonlijk.
  • De MoBIB-kaart is de drager voor abonnementen (behalve het Halftijds Abonnement en Campus).
  • Je kan tot 8 verschillende producten op je MoBIB laden. Je kan je NMBS-abonnementen op je MoBIB-kaart beheren via je My NMBS-profiel.
  • Meer info over de MoBIB-kaart (pdf)

 

Elektronische dragers van vervoersbewijzen die je kocht via onze digitale kanalen

  • Pdf-formaat: kan je printen in A4-formaat of tonen aan de treinbegeleider op het scherm van je smartphone, tablet of laptop.
  • Elektronische identiteitskaart: je vervoersbewijs wordt gekoppeld aan je eID via je rijksregisternummer, maar wordt er niet fysiek op opgeladen (je hebt dus geen kaartlezer nodig). Je kan de vervoersbewijzen van verschillende reizigers op dezelfde eID zetten.
  • Ticket via de NMBS-app: dit biljet komt in de vorm van een QR-code die je moet tonen aan de treinbegeleider wanneer hij langskomt voor controle. Elke aankoop laat je toe om een biljet te verkrijgen voor maximum 6 personen.
  • Kaart met elektronische chip gekregen in de trein: als je je vervoersbewijs in de trein koopt, krijg je het op een kaart met elektronische chip. Je kan je vervoersbewijs op deze kaart raadplegen/printen aan de loketten van elk Belgisch station, aan de verkoopautomaten en op nmbs.be.
  • Meer info over elektronische dragers (pdf)

Opmerking: voor bepaalde Discovery Combi (aangegeven op nmbs.be) moet je de pdf afdrukken omdat een deel ervan afgeknipt wordt bij de toegang van je activiteit. Je herkent dit deel aan de stippellijn.

 

Aan het loket verschilt de drager van je vervoersbewijs afhankelijk van het product dat je kiest:

  • enkel een papieren drager (beveiligd papier)
  • een geplastificeerde kaart, waaraan een valideringsbiljet op beveiligd papier voor een bepaalde periode is gekoppeld
  • een geplastificeerde kaart, waaraan een valideringsbiljet op beveiligd papier gekoppeld is dat je zelf moet invullen
  • je MoBIB-kaart, waaraan een papieren valideringsbiljet op beveiligd papier voor een bepaalde periode gekoppeld is
  • Meer info over papieren dragers (pdf)

Gewone tickets voor een enkele of een heen- en terugreis zijn geldig:

  • op de aangegeven datum
  • voor een vast traject
  • in de gekozen klas

Met een heen- en terugticket, moet je altijd je heentraject reizen vóór je terugtraject. Heen- en terugreizen moeten altijd afgerond zijn voor de nachtonderbreking van de treindienst.

Het Weekend Ticket is geldig van vrijdag 19 uur tot en met de laatste trein op zondagavond, behalve als je het gekocht hebt via onze website: de ingegeven data moeten altijd overeenkomen met de exacte reisdata.

De meeste abonnementen worden opgeladen op je persoonlijke MoBIB-kaart.

Je kan de geldigheidsduur van je abonnement raadplegen via je My NMBS-profiel en aan de automaten.

Voor passen op papieren formaat volstaat het om je trajecten chronologisch in te vullen met de dag van je reis, je vertrek- en aankomststation. Indien je een fout maakte kan je een nieuwe lijn invullen. Gommen, wissen of overschrijven maken de ganse lijn ongeldig

Voor abonnementen die nog in het papieren formaat komen zoals het Halftijds Abonnement of Student Multi, bestaat je abonnement uit:

  • een geplastificeerde kaart met je foto en je gegevens
  • een validatieticket met daarop de geldige periode om te reizen en 10 voorgedrukte trajecten die je aanvult voor elke reis

Wat als je reist zonder een geldig vervoersbewijs?

Je reist zonder geldig vervoersbewijs:
  • Je koopt een ticket aan Boordtarief (prijs van het ticket + € 7) en je zet je reis verder.
  • Je koopt geen ticket aan Boordtarief om welke reden dan ook. De treinbegeleider is dan verplicht om een voorstel tot Regularisatie op te maken (kost: € 75). Je kan altijd contact opnemen met onze Klantendienst als je denkt een gegronde reden te hebben waarom je geen geldig vervoersbewijs kon tonen of kon kopen aan Boordtarief.

Je reist met een verlopen abonnement:

  • Dan koop je, net zoals elke andere reiziger zonder geldig vervoersbewijs, een ticket aan Boordtarief (prijs van het ticket + € 7).

Je bent je abonnement vergeten:

  • Dan koop je een ticket aan Boordtarief (prijs van het ticket + € 7). Je kan binnen de 14 kalenderdagen (datum waarop je je abonnement vergat inbegrepen) naar eender welk loket met het biljet dat je aan boord kocht en je abonnement dat geldig was op de dag dat je het vergeten was. Je krijgt je biljet volledig terugbetaald.
  • Als je geen ticket aan Boordtarief koopt (prijs van het ticket + € 7), om welke reden dan ook, moet de treinbegeleider een voorstel tot Regularisatie opmaken. Ga daarmee binnen de 14 kalenderdagen (dag waarop je je abonnement vergat inbegrepen), naar eender welk loket met je voorstel tot Regularisatie en je abonnement dat geldig was op de dag dat je het vergeten was. Je voorstel tot Regularisatie zal afgesloten worden en je moet de € 75 niet betalen.

 

De specifieke gebruiksvoorwaarden staan altijd op je ticket. Het kan gaan over:

  • een beperking qua vertrekuur en/of dagen waarop je het mag gebruiken
  • een beperking van een bepaald type reiziger
  • een beperking op basis van leeftijd van de reiziger

Tickets of abonnementen die je koopt via onze website of de NMBS-app staan altijd op naam en kunnen niet doorgegeven worden aan iemand anders. Zorg er dus voor dat je je identiteit kan bewijzen bij controle aan boord van de trein.

Een zone is een geheel van stations/stopplaatsen gegroepeerd in één getarifeerd punt. Met een ticket naar een Zone, kan je in alle stations die behoren tot die zone uitstappen.

  • Zone Aalst: Aalst, Aalst-Kerrebroek, Erembodegem

  • Zone Antwerpen: Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Dam, Antwerpen-Luchtbal, Antwerpen-Noorderdokken, Antwerpen-Oost, Antwerpen-Zuid

  • Zone Brugge: Brugge, Brugge-Sint-Pieters

  • Zone Brussel: Arcaden, Bockstael, Bosvoorde, Boondaal, Bordet, Brussel-Centraal, Brussel-Congres, Brussel-Kapellekerk, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Schuman, Brussel-West, Brussel-Zuid, Delta, Diesdelle, Etterbeek, Evere, Haren, Haren-Zuid, Jette, Meiser, Merode, Moensberg, Mouterij, Schaarbeek, Simonis, St.-Agatha-Berchem, St-Job, Thurn en Taxis, Ukkel-Kalevoet, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Vorst-Zuid, Watermaal

  • Zone Charleroi: Charleroi-Ouest, Charleroi-Sud, Couillet, Lodelinsart, Marchienne-au-Pont, Marchienne-Zone

  • Zone Denderleeuw : Denderleeuw, Iddergem, Welle

  • Zone Dendermonde: Dendermonde, Sint-Gillis

  • Zone Gent: Drongen, Gentbrugge, Gent-Dampoort, Gent-Sint-Pieters, Wondelgem

  • Zone Halle: Buizingen, Halle, Lembeek

  • Zone Hasselt: Hasselt, Kiewit

  • Zone Huy: Huy, Statte

  • Zone Knokke: Duinbergen, Heist, Knokke

  • Zone La Louvière: Bracquegnies, La Louvière-Centre, La Louvière-Sud

  • Zone Leuven: Heverlee, Leuven

  • Zone Luik: Angleur, Bressoux, Chênée, Liège-Carré, Liège-Guillemins, Liège-Saint-Lambert, Sclessin

  • Zone Marche: Aye, Marche-en-Famenne, Marloie

  • Zone Mechelen: Mechelen, Mechelen-Nekkerspoel

  • Zone Mons: Mons, Nimy

  • Zone Mouscron: Herseaux, Mouscron

  • Zone Namur: Flawinne, Jambes, Jambes-Est, Namur, Ronet

  • Zone Verviers: Verviers-Central, Verviers-Palais


  • Speciaal geval Mortsel:
    Als de reiziger een vervoerbewijs (uitgezonderd Local Multi) heeft met als vertrek- of bestemmingsstation Mortsel, Mortsel-Liersesteenweg, Mortsel-Oude God of Mortsel-Deurnesteenweg, dan kan die zonder formaliteiten in- of uitstappen in een van de hierna vermelde stations.

    Er bestaat evenwel geen 'Zone Mortsel', dus het gebruikte vervoerbewijs mag niet worden beschouwd als een vrijkaart tussen deze stations.

Je Youth Holidays 1 maand is 31 opeenvolgende dagen geldig vanaf het moment van aankoop (behalve als het begin van de geldigheid in juni start, in dat geval is je Youth Holidays 30 dagen geldig).

Let op, de geldigheid van je Youth Holidays verloopt automatisch op het einde van de vakantie. Als je dus een Youth Holidays 1 maand gekocht hebt op 15 augustus, ga je er geen 31 dagen meer mee kunnen reizen.

Youth Ticket is een ticket voor een reis in 2e klas.
Als je graag in 1e klas reist, kan je het supplement Klasverhoging kopen of een kaart met 10 klasverhogingen voor eenzelfde traject.