Customer Services & IT
Customer Services & IT is verantwoordelijk voor de distributiestrategie voor het binnenlandse en internationale reizigersvervoer en alle verkoopkanalen, het tariefbeleid, de marketing, de branding en de promotie van het trein- en tariefaanbod, de klantendienst, de begeleiding van reizigers tijdens hun reis en ook de coördinatie van intermodaliteit en innovatie binnen NMBS. De IT-dienst is verantwoordelijk voor de digitale transformatie van het bedrijf, met als doel de ervaring van werknemers en reizigers te verbeteren en cyberveiligheid te garanderen.
Missies
De directie Customer Service & IT s is onder meer verantwoordelijk voor:
- De distributiestrategie van NMBS en al haar verkoopkanalen voor het binnenlands reizigersvervoer.
- Het uittekenen en implementeren van het internationale distributiebeleid in samenwerking met Strategy & Legal.
- Marktonderzoek en klantprojecten zoals ‘Klant-Centraal’.
- De marketing (beleid per klantsegment, ontwikkeling van producten, tariefbeleid, beheer van klantgegevens).
- De branding (het merkbeleid).
- De klantencommunicatie (promoten van ons aanbod, de juiste boodschap overbrengen naar de juiste doelgroep op het juiste moment via het juiste kanaal).
- De verkoop in de stations en aan de corporate- en institutionele klanten (B2B).
- De digitale verkoopkanalen.
- De achterliggende IT-systemen (de backend), ter ondersteuning van de internationale distributie- en vervoersactiviteiten via dochteronderneming BeNeRail.
- De customer service (contact center en customer care).
- De begeleiding van de reizigers tijdens hun treinreis met het oog op een betere klantenservice (veiligheid, stiptheid, informatie).
- De promotie en de coördinatie van intermodaliteit en innovatie binnen NMBS.
Grote Projecten
In het nationale verkeer:
- Uitwerking van ons productassortiment en het prijsbeleid (bv. FlexAbo gelanceerd in 2023).
- Nieuwe tariefbeleid 'vrije tijd' tegen 2025.
- Ontwikkeling van digitale tools om klanten nog meer te helpen tijdens hun reiservaring.
- Platform voor het beheer van klantgegevens voor een doelgerichte communicatie.
- TVM van de toekomst (uit te rollen vanaf eind 2024/2025).
- Nauwe samenwerking met andere mobiliteitsoperatoren (MIVB, de Lijn, TEC).
In het internationaal verkeer:
- Uitbreiding van de internationale bestemmingen (800 km <6 u.) in samenwerking met grote Europese spoorwegmaatschappijen.
- Nauwe samenwerking tussen de luchtvaart- en spoorwegsector (AirRail).
- Verbetering van digitale tools voor de reiservaring.
- Herziening van partnerschappen en commissiesystemen.
- Ontwikkeling van het aanbod aan producten en diensten van BeNeRail.
Transversaal voor NMBS
- Customer Experience Management om de verwachtingen van klanten te begrijpen.
- Innovatie ten dienste van de klanten via het Innovation Lab en de Innovation Community.