FAQ

  • Kies je station en bijhorende parking.
  • Als treinreiziger met een abonnement kan je een parkeerabonnement bekomen.
  • Treinreiziger maar geen abonnement? Dan kan je een ticket nemen aan de inritzuil of gebruik maken van een beurtenkaart.
  • Niet-treinreizigers nemen een ticket aan de inritzuil en betalen deze voor het verlaten van de parking aan de betaalautomaat op de parking.
  • De meldkamer is 24/7 beschikbaar in geval van storing op de parking.
  • Indien je wagen gebruikt wordt door meerdere bestuurders op verschillende momenten, is het mogelijk om een tweede Mobib kaart in de wagen te laten.
  • Deze tweede Mobib kaart wordt gelinkt aan de initiële kaart, dit is de kaart waarmee voor het eerst een parkeerproduct werd aangekocht. 
  • Bij een volgende aankoop dient de tweede kaart te worden aangeboden voor het opladen van het parkeerproduct.
  • Sommige parkings zijn te voet slechts toegankelijk met een geldig parkeerbewijs op een MoBIB. In dat geval moet je alle MoBIB-kaarten laten valideren aan het loket of aan een automaat, zo geraak je te voet de parking binnen om je wagen op te halen.

Voor het occasioneel gebruik van een B-Parking met een ticket kan je op volgende manieren op voorhand de kostprijs berekenen:

  • Raadpleeg het parkeertarief voor de B-Parking van uw keuze.

  • Als treinreiziger parkeren voor enkele uren:
    • na validatie aan het loket is het tarief Treinreiziger van toepassing
    • kostprijs = uurtarief x aantal begonnen geparkeerde uren (tot maximaal de prijs voor 24 uur)
  • Als treinreiziger parkeren voor meerdere dagen: 
    • na validatie aan het loket is het tarief Treinreiziger van toepassing
    • kostprijs = 
      • dagtarief x aantal gehele dagen (1 dag = 24uur)
      • + uurtarief x aantal begonnen uren van de laatste begonnen dag (tot maximaal de prijs voor 24 uur)
  • Als niet-treinreiziger parkeren voor enkele uren:
    • het tarief Niet-treinreiziger van toepassing
    • kostprijs = uurtarief x aantal begonnen geparkeerde uren (tot maximaal de prijs voor 24 uur)
  • Als niet-treinreiziger parkeren voor meerdere dagen: 
    • het tarief Niet-treinreiziger van toepassing
    • kostprijs = 
      • dagtarief x aantal gehele dagen (1 dag = 24uur)
      • + uurtarief x aantal begonnen uren van de laatste begonnen dag (tot maximaal de prijs voor 24 uur)
  • U kunt uw wagen meerdere dagen parkeren in een B-Parking, zelfs als u geen parkeerabonnement heeft.
  • Het parkeerticket is geldig voor maximaal 3 weken.  Bij uw terugkomst dient u uw parkeerticket te betalen aan de betaalautomaat alvorens de parking te verlaten.
  • Wanneer u met de trein reist, kunt u genieten van het voorkeurtarief.  Hiervoor dient u uw vervoersbewijs te scannen aan de betaalautomaat van de parking alvorens te betalen. Indien dit niet lukt, onderbreekt u de transactie en dient u uw parkeerticket te laten valideren aan het stationsloket (ofwel voor het vertrek, ofwel erna).

Neen, het is niet mogelijk om een parkeerplaats te reserveren op een B-Parking.

 

Je kan wel over een gegarandeerde parkeerplaats beschikken als je een parkeerabonnement hebt aangekocht op een parking waar deze diensten beschikbaar zijn. 

Zelfs al staat de parking als volzet aangegeven, dan heb je met een geldig parkeerabonnement toch toegang tot de parking.

Om een abonnement te bekomen dien je de volgende stappen te doorlopen:

  • Kopen van MoBIB-kaart: 
    • Vooraleer je een parkeerabonnement kan gebruiken, dien je in het bezit te zijn van een MoBIB kaart.  
    • Je kan deze kaart aankopen aan het loket van het station naar keuze. 
    • Je betaalt hiervoor eenmaal € 5. 
  • Abonnementskaart laten valideren voor een gekozen periode:
    • Bij het valideren wordt een abonnementsperiode op je MoBIB-kaart geplaatst.
    • Het valideren gebeurt aan het stationsloket of aan een ticketautomaat van de NMBS voor een door jou gekozen periode.

Als treinreiziger kan je van het voorkeurtarief voor de parking genieten.

Elk geldig treinvervoersbewijs geeft recht op het voorkeurtarief. Je dient

  • ofwel je vervoersbewijs te scannen aan de betaalautomaat van de parking alvorens te betalen
  • ofwel je parkeerticket te valideren aan het stationsloket. De loketbediende zal dan een validatie aanbrengen op je parkeerticket op basis van een voor die dag geldig vervoerbewijs. Deze validatie kan zowel bij vertrek als bij terugkeer aan het loket gevraagd worden. Daarna betaal je je parkeerticket aan de betaalautomaat op de parking vooraleer je de wagen ophaalt. Buiten de openingsuren van het loket wordt het voorkeurtarief automatisch toegepast.

Bij een vervallen parkeerabonnement kan je je in twee mogelijke situaties bevinden:

  • Je wagen staat in de parking

Je dient naar een betaalautomaat te gaan op de parking. Je steekt je abonnementskaart in de gele mond. Je zal gevraagd worden om de extra geparkeerde tijd sinds het vervallen van je abonnement, tegen het voorkeurtarief voor treinreizigers te betalen. Na betaling geeft de betaalautomaat je abonnementskaart terug. Je hebt dan 15 minuten de tijd om de parking te verlaten.

Zonder een verlenging van je abonnenemt of een nieuw abonnement, zal je met je parkeerkaart geen toegang meer hebben tot de parking.

  • Je wagen staat buiten de parking 

Je kan zonder abonnementskaart met een geldig gevalideerd parkeerabonnement enkel de parking inrijden door het nemen van een ticket.

  • Mijn parkeerabonnement is vervallen

Enkele dagen voor het vervallen van je parkeerabonnement wordt op het display van de zuil aangegeven wanneer je abonnement vervalt.

 

Indien je parkeerabonnement bijna ten einde loopt, kan je een nieuwe validatie aankopen via het stationsloket of een ticketautomaat. Je kan dit doen vanaf een maand voor het einde van de lopende geldigheidsperiode.

Let wel : Je nieuwe abonnement wordt onmiddellijk actief.

Indien je - omdat je parkeerabonnement vervallen was - een ticket neemt om de parking op te rijden, dan kan - na de aankoop van een nieuw abonnement -  aan het stationsloket je ticket voor uitrijden valideren, zodat je de parking kan verlaten, zonder bijkomend te moeten betalen, door het ticket aan de uitrit in te voeren.

  • Wat met inactieve abonnementen?

Je behoudt de garantie op een gegarandeerde parkeerplaats indien je binnen de twee maand na de laatste vervaldatum een nieuwe validatie aankoopt.

Doe je dit niet dan vervalt de garantie op een gegarandeerde parkeerplaats.

Van abonnementen met een inactiviteit van meer als 2 maanden worden immers niet gebruikte parkeerplaatsen terug beschikbaar gesteld voor nieuwe gebruikers. 

Je kan maximaal 1 maand voor de gewenste start van geldigheidsperiode een parkeerabonnement aanvragen

Bijvoorbeeld :

Je parkeerabonnement is geldig tot eind juni, dan dien je dit ten laatste te hernieuwen voor eind augustus, indien je in oktober een parkeerabonnement wenst te hebben.

Als eerste zijn de beschikbare parkingplaatsen voorbehouden voor de regelmatige treinreizigers met een treinabonnement. Het principe is om een plaats te garanderen voor de mensen die dagelijks de trein nemen.

De reizigers worden ruim vooraf geïnformeerd vóór de ingebruikname van de nieuwe parking. 

Bij een verloren Mobib kaart dien je naar het stationsloket te gaan om een nieuwe toegangskaart aan te kopen. De op je verloren kaart nog aanwezige producten worden, na nazicht van je identiteit, overgeplaatst op je nieuwe toegangskaart. Je verloren kaart zal gedesactiveerd worden om oneigenlijk gebruik van de eventuele vinder te vermijden.
Zonder je Mobib kaart, kan je enkel de parking inrijden door het nemen van een ticket bij de inrit van de parking. Je dient je met je ticket bij het stationsloket aan te bieden om een validatie voor het voorkeurtarief te bekomen op basis van een geldig treinvervoersbewijs. Je dient het ticket vervolgens aan de betaalautomaat op de parking te betalen. Na betaling heb je 15 minuten om de parking te verlaten.

Na een betalen aan de betaalautomaat, beschik je over 15 minuten om de parking met je wagen te verlaten. In sommige (grote) parkings is dit tot 30 minuten.

Doe je dat niet binnen de 15 minuten, dan zal je gevraagd worden om je opnieuw naar de betaalautomaat te begeven om de vergoeding voor de bijkomende parkeerduur bij te betalen. Elk begonnen uur wordt in rekening gebracht. Gelieve indien mogelijk de doorrit voor andere wagens vrij te maken.

De parking staat permanent in verbinding met de centrale meldkamer. De meldkamer kan de installaties van de parking op afstand beheren en de oproepen via de intercom beantwoorden.

Om de meldkamer op te roepen, dien je op de knop met het telefoonsymbool te drukken. Deze knop bevindt zich op iedere inrit- en uitritzuil, evenals op de betaalautomaten. Na enkele seconden word je in verbinding gebracht met de meldkamer.

Je dient je parkeerticket te betalen aan de betaalautomaat op de parking.  

Je kan in alle veiligheid enkel met een betaalkaart betalen :

Bancontact, Visa, Mastercard, American Express en Maestro

 

Er is geen mogelijkheid om met biljetten of munten te betalen.

Een ontvangstbewijs van de betaling bekom je door na de betaling, op de knop op de betaalautomaat te duwen.  Deze knop bevindt zich in het midden onder het scherm van de betaalautomaat.

Na het betalen van het ticket, heb je 15 minuten om de parking met je wagen te verlaten.

De 10-beurtenkaarten zijn “parkeerproducten” die zijn voorbehouden aan:

  • Treinabonnees (traject of nettreinkaart)
  • Occasionele treinreizigers: halftijds treinabonnement, Go Pass, Rail Pass, Key Card, 10-rittenkaart of Go Unlimited.

Deze parkeerkaarten worden verkocht aan de stationsloketten. De 10-beurtenkaarten kunnen uitsluitend gebruikt worden voor de door de klant gekozen parking die verbonden is aan het station van aankoop. Dit product is niet omwisselbaar of terugbetaalbaar.

Gebruiksaanwijzing

Met de 10-beurtenkaart kan de houder 10 keer de parking binnenrijden en verlaten, voor zover er beschikbare plaatsen zijn. Als de parking als “volzet” is aangegeven, heeft men geen toegang tot de parking.

Om de parking binnen te rijden, moet de kaart in de gele gleuf van de inritzuil worden gestoken en hetzelfde bij het buitenrijden. De klant krijgt de kaart terug en de slagboom gaat omhoog.

Bij elk gebruik verschijnt het aantal resterende beurten op het scherm van de zuil. Wanneer het aantal beurten opgebruikt is, wordt de kaart automatisch ingeslikt aan de uitgang.  Een beurt stemt overeen met een inrit en een uitrit binnen 24 uur. Bij een overschrijding moet er een toeslag worden betaald aan de betaalautomaat van de parking en dit aan  het voorkeurtarief voor treinreizigers.

Voorbeeld
Binnenrijden in de parking : dinsdag om 10 uur – Buitenrijden uit de parking : donderdag om 13 uur

= (1 parkeerbeurt) + (1 dag en 3 uur) bijkomende parkeerduur aan het voorkeurtarief, te betalen aan de kassa van de parking.

De 10-beurtenkaart is één jaar geldig vanaf het eerste gebruik.

Als je je parkeerticket verliest dien je naar een betaalautomaat op de parking te gaan :

  • Neem contact met de meldkamer via de intercom aan de betaalautomaat.
  • Opgelet : de meldkamer zal je nummerplaat van je wagen opvragen om na te gaan wanneer je binnengereden bent.
  • Je zal gevraagd worden om het forfaitaire bedrag voor een "verloren ticket" te betalen.
  • Na betaling geeft de betaalautomaat je een voor uitrijden gevalideerd ticket. 
  • Je hebt dan 15 minuten de tijd om de parking te verlaten.

Wanneer je je ticket naderhand terugvindt, kan je het verschil terugvorderen tussen het betaalde forfaitaire bedrag en de prijs die met het toegangsticket betaald had moeten worden.  
Neemt dan contact met info@b-parking.be.

Bij een eventuele terugbetaling zal je een waardebon worden bezorgd.

  • Actieve personeelsleden hebben met hun privé voertuig of met een dienstwagen toegang tot de met parkeeruitrustingen gecontroleerde parkings onder bepaalde voorwaarden.  De voorwaarden zijn gepubliceerd op het intranet.
  • Niet actieve personeelsleden dienen op de met parkeeruitrustingen gecontroleerde parkings een ticket te nemen. Om van het voorkeurtarief te kunnen genieten dienen zij aan het stationsloket op basis van een geldig vervoersbewijs een validatie te vragen. Het ticket kan vervolgens op de parking aan de betaaltautomaat betaald worden.
Bent u werkgever? Hebben een aantal van uw medewerkers een treinabonnement?

Vereenvoudig uw administratie via een derdebetalerovereenkomst met NMBS
Patronale bijdragen worden gebundeld en rechtstreeks aan u gefactureerd. 

Meer weten?

Surf dan naar deze website
of neem contact op met het Business Center van NMBS for business
op het nummer 02/528.25.28  (op werkdagen van 9u tot 17u).

De terugbetaling van een abonnement gebeurt volgens de Algemene Vervoersvoorwaarden van de NMBS en mits het toepassen van de administratieve kosten.

De Mobib kaart blijft je eigendom en wordt niet terugbetaald.  Deze kan immers opnieuw gebruikt worden.

Een voucher is een betaalmiddel te gebruiken aan de betaalautomaat op de parking. 

Een voucher is niet omwisselbaar en niet terugbetaalbaar.

 

Hoe kunt u deze voucher gebruiken?

  1. Steek eerst uw parkeerticket in de gele gleuf van de betaalautomaat.
  2. Het te betalen bedrag wordt aangegeven op het display.
  3. Steek de voucher(s) in de gele gleuf van de betaalautomaat.
  4. Het te betalen bedrag zal verminderen met het bedrag van de voucher(s).
  5. Betaal het eventueel resterende bedrag met een betaalkaart.
  6. Neem na betaling het ticket uit de gele gleuf.
  7. Je kan de parking verlaten.

Meer info

De toegankelijkheid van de stations en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen zijn één van de belangrijkste prioriteiten. Daarom investeren we in toegankelijkheid, uitbreiding en vernieuwing van de stationsparkings. De strategie daarvoor steunt op vier fundamentele criteria:  

  • gewaarborgde beschikbaarheid van plaatsen voor de regelmatige treinreizigers
  • gedifferentieerde tarieven volgens de stations- en gebruikerstypes en volgens de lokale markt
  • de ontvangsten dekken de exploitatiekosten
  • het gebruik van het openbaar vervoer tussen huis en station niet ontmoedigen

NMBS heeft de exploitatie van de parking - van de stations in haar beheer - toevertrouwd aan haar dochteronderneming B-Parking.

De voorgestelde parkeerproducten werden vastgelegd in functie van het type gebruiker:

De toegankelijkheid van de stations en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen zijn één van de belangrijkste prioriteiten. Daarom investeren we in toegankelijkheid, uitbreiding en vernieuwing van de stationsparkings. De strategie daarvoor steunt op vier fundamentele criteria:  

  • Regelmatige treinreizigers
  • Occasionele treinreizigers
  • Niet-treinreizigers

De doelstellingen van B-Parking:

  • exploitatie van de parkings van de NMBS
  • het beheer in samenwerking met interne diensten en met de NMBS-groep
  • advies bij studies
  • tariefstudies en voorstellen van B-Parking producten
  • uitbouw en opvolging van de fietspunten

We bereiken die doelstellingen via samenwerkingen tussen verschillende diensten binnen NMBS-groep: 

  • NMBS voor verkoop van de parkeerproducten
  • B-Security voor het toezicht en de veiligheid van de parkings, alsook voor de eerste interventies
  • de verschillende zones van NMBS die instaan voor de lokale interventies

Waarom betaalde en gecontroleerde parkings?

  • Autoparkings
    • Het beleid om kosteloos te parkeren heeft zijn beperkingen aangetoond. Waar gratis parkeren werd ingevoerd en het vroeger betalend was, bleek een deel van de pendelaars die op een andere wijze dan met de auto naar het station kwamen (te voet, met de fiets, met de bus,…) dit vervoermiddel hebben opgegeven en in plaats daarvan terug de auto nemen.  Daardoor was er aanzienlijke toename van de vraag naar parkeerplaatsen zonder dat dit evenwel een beduidende toename van het aantal nieuwe reizigers met zich te brengen.
    • Het was noodzakelijk dat er een parking-strategie werd ingevoerd voor de grootste stations, die het drukst bezocht worden en die, bijgevolg, de grootste verzadigingsproblemen hebben op het gebied van parkeren.
    • Het tariefbeleid houdt rekening met het type gebruiker en de voorgestelde tarieven liggen ver onder de marktprijs.
  • Fietsenparkings
    • De principes en de doelstellingen zijn dezelfde als voor de parkings voor wagens: gewaarborgde en gecontroleerde toegang om gegarandeerde parkeerplaatsen toe te kennen.
    • Aan de gebruikers in het bezit van een abonnement worden gegarandeerde parkeerplaatsen aangeboden.
    • De betalende fietsenparkings zijn goed gelegen ten opzichte van de toegang tot de perrons, afgeschermd en de extra camera's zorgen voor een nog grotere veiligheid. Bijkomend worden de fietsenparkings met toegangscontrole intensief net gehouden door de fietspunten in de stations waar fietspunten actief zijn.
  • Belangrijke investeringen die worden uitgevoerd met betrekking tot de invoering van de parkingcontrole zijn de volgende:
    • De parkings worden omheind en uitgerust met een toegangscontrole en een beheersysteem waarbij voorrang kan worden gegeven aan regelmatige treinreizigers.
    • De veiligheid wordt verbeterd door de installatie van camera's waarmee de veiligheidsdienst "virtuele bewakingsrondes" van de parkings kan uitvoeren.
    • De parkings komen 24u/24 en 7d/7 in verbinding te staan met de operationele Meldkamer die de uitrustingen op afstand kan beheren of oproepen van de gebruikers kan beantwoorden.

 

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur een mail naar B-Parking via info@b-parking.be