Indien je al een 2e klasbiljet gekocht hebt, maar je wil toch in 1e klas reizen, dan kan je een klasverhoging kopen aan een automaat of aan het loket. Wil je deze klasverhoging kopen op de trein? Dan is ook het Boordtarief vantoepassing (klasverhoging + toeslag van € 7). Hou er rekening mee dat een klasverhoging voor sommige reisformules niet mogelijk is.
Als je biljet gescheurd, gevouwen of onleesbaar is, of als je je pdf-biljet niet aan de treinbegeleider kan tonen, dan moet de treinbegeleider een onregelmatigheid vaststellen. Om de boete of toeslag terugbetaald te krijgen, neem dan contact op met de klantendienst via dit formulier.
We nodigen je uit om op een plek te gaan zitten die overeenkomt met de klasse die op je vervoersbewijs vermeld staat. Indien je wil weten of jouw trein voldoende zitplaatsen zal hebben, raadpleeg dan de online routeplanner. Laat de doorgang naar de toiletten en deuren vrij zodat andere reizigers niet verhinderd worden.
Je bagage kan je plaatsen op de voorziene rekken boven je zitplaats. Ook onder je zitplaats of tussenin twee zitplaatsen zal je plaats vinden. Zorg ervoor dat je bagage de limieten van de bagageruimtes niet overschrijden en blokkeer de doorgang niet. Als je je fiets meeneemt, zal de treinbegeleider je tonen waar je je fiets kan zetten. Ga voor meer informatie naar Reizen met je fiets of Reizen met bagage en huisdieren?
In de meeste treinen zijn stopcontacten aanwezig in elk rijtuig. De locatie en het aantal hangt af van het type trein. Gezien de toenemende vraag, plannen we om meer stopcontacten te voorzien in de nieuwe treinen (levering gepland in 2019).
We volgen de bezetting van de trein permanent op om je comfort te garanderen. Op basis van de analyses bepalen we het aantal nodige stoelen per trein en dus het aantal rijtuigen. Daarnaast moeten we rekening houden met het onderhoud van het materiaal (een treinenstel wordt meerdere keren per dag gebruikt), de lengte van de trein tijdens zowel piek- als daluren en onvoorzienigheden (een trein kan beschadigd raken en onbruikbaar worden).
Bij het samenstellen van een trein, verwachten we ongeveer 15 tot 20% van de reizigers in 1e klas en ongeveer 80 tot 85% van de reizigers in 2e klas. Voor treinen met rijtuigen is dit gemakkelijk samen te stellen. Bij treinen met treinstellen is er een vast aantal plaatsen in 1e en 2e klas, waarbij de scheiding tussen de klassen niet steeds optimaal is. Om het comfort van de reizigers te verbeteren, worden treinen met dit soort treinstellen vaak gedeklasseerd. In het geval van een overvolle trein kan de treinbegeleider ook de 1e klas openstellen voor 2e klasreizigers.
Vervolg je treinreis normaal, tenzij de treinbegeleider specifieke instructies geeft om een bepaalde actie te ondernemen. Soms gaat het alarm af om andere redenen (communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder, de helpknop op het toilet...), in dat geval mag je het alarm negeren.
Sinds 10 juni 2018 is er een nieuwe vertrekprocedure van de treinen. De trein vertrekt met alle deuren gesloten. Alle deuren sluiten dus 30 seconden vóór de vertrektijd, vanaf dat moment kunnen de reizigers niet meer instappen. Deze nieuwe vertrekprocedure verbetert de veiligheid van de reizigers en treinbegeleiders.
Vanwege de grote vraag naar treinen in het hele land, moeten we soms oudere treinen gebruiken die geen airconditioning hebben. Onze prioriteit is om voldoende zitplaatsen te bieden aan al onze reizigers. Bovendien kunnen dieseltreinen (die uitgerust zijn met airconditioning) technisch gezien niet op alle lijnen rijden, met als gevolg dat de dieseltreinen in de zomer op minder frequente lijnen rijden. De drukkere lijnen worden dan bediend door de dubbeldektreinen zonder airconditioning, maar met veel zitruimte.
Wanneer een trein aankomt op het perron, blijf dan op veilige afstand zoals de gemarkeerde lijn op het perron aangeeft. Sta zo ver mogelijk weg van de rand van het perron om je eigen veiligheid niet in gevaar te brengen.
De politie is soms aanwezig in de trein. Dit zijn vooral agenten van de spoorwegpolitie en soms agenten van Securail, de veiligheidsdienst van NMBS. Deze agenten helpen de treinbegeleider bij het controleren van zwartrijders of fraudeurs.

Momenteel bieden we geen wifi aan in de treinen omdat de kost daarvoor te hoog is.

Je kan echter wel gratis wifi gebruiken in de drukste Belgische stations. Hiervoor heb je een gratis NMBS-account nodig.

De wifi is momenteel beschikbaar in volgende stations: Aalst, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Noord, Brussel-Schuman, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, Doornik, Gembloux, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Luik-Guillemins, Mechelen, Namen, Oostende, Ottignies, St-Niklaas, Vilvoorde. Het station van Aalst, Brussel-Noord, Gent-Sint-Pieters, Mechelen, Bergen en Oostende worden binnenkort ook toegevoegd aan de lijst.

De dienst wordt voorzien in de stationsgebouwen, gangen, ruimtes en op de nationale en internationale perrons.