Download de MoveSafe app (Android en iOS) om je reis te plannen en te ontdekken hoe druk het op je trein is.
Indien je al een 2e klasticket gekocht hebt, maar je wil toch in 1e klas reizen, dan kan je een Klasverhoging kopen aan een automaat of aan het loket. Wil je deze Klasverhoging kopen op de trein? Dan is ook het Boordtarief van toepassing (Klasverhoging + toeslag van € 9). Hou er rekening mee dat een klasverhoging voor sommige reisformules niet mogelijk is.
Als je ticket gescheurd, gevouwen of onleesbaar is, of als je je pdf-ticket niet aan de treinbegeleider kan tonen, dan moet de treinbegeleider een onregelmatigheid vaststellen. Om de boete of toeslag terugbetaald te krijgen, neem dan contact op met de klantendienst via dit formulier.
We nodigen je uit om op een plek te gaan zitten die overeenkomt met de klasse die op je vervoersbewijs vermeld staat. Laat de doorgang naar de toiletten en deuren vrij zodat andere reizigers niet verhinderd worden.
Je bagage kan je plaatsen op de voorziene rekken boven je zitplaats. Ook onder je zitplaats of tussenin twee zitplaatsen zal je plaats vinden. Zorg ervoor dat je bagage de limieten van de bagageruimtes niet overschrijden en blokkeer de doorgang niet. Als je je fiets meeneemt, zal de treinbegeleider je tonen waar je je fiets kan zetten. Ga voor meer informatie naar Reizen met je fiets of Reizen met bagage en huisdieren?
In de meeste treinen zijn stopcontacten aanwezig in elk rijtuig. De locatie en het aantal hangt af van het type trein. Gezien de toenemende vraag, plannen we om meer stopcontacten te voorzien in de nieuwe treinen (levering gepland in 2019).
We volgen de bezetting van de trein permanent op om je comfort te garanderen. Op basis van de analyses bepalen we het aantal nodige stoelen per trein en dus het aantal rijtuigen. Daarnaast moeten we rekening houden met het onderhoud van het materiaal (een treinenstel wordt meerdere keren per dag gebruikt), de lengte van de trein tijdens zowel piek- als daluren en onvoorzienigheden (een trein kan beschadigd raken en onbruikbaar worden).
Bij het samenstellen van een trein, verwachten we ongeveer 15 tot 20% van de reizigers in 1e klas en ongeveer 80 tot 85% van de reizigers in 2e klas. Voor treinen met rijtuigen is dit gemakkelijk samen te stellen. Bij treinen met treinstellen is er een vast aantal plaatsen in 1e en 2e klas, waarbij de scheiding tussen de klassen niet steeds optimaal is. Om het comfort van de reizigers te verbeteren, worden treinen met dit soort treinstellen vaak gedeklasseerd. In het geval van een overvolle trein kan de treinbegeleider ook de 1e klas openstellen voor 2e klasreizigers.
Vervolg je treinreis normaal, tenzij de treinbegeleider specifieke instructies geeft om een bepaalde actie te ondernemen. Soms gaat het alarm af om andere redenen (communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder, de helpknop op het toilet...), in dat geval mag je het alarm negeren.

Om ieders veiligheid te garanderen, vertrekt de trein sinds juni 2018 pas nadat alle deuren gesloten zijn. Dat de trein vertrok terwijl de deur van de treinbegeleider nog enkele ogenblikken open bleef staan, is nu verleden tijd. 

Sinds 2024 is deze nieuwe vertrekprocedure nog verbeterd. Nadat de treinbegeleider alle deuren van de trein gesloten heeft (inclusief zijn eigen deur), geeft hij het vertreksignaal nu via een smartwatch door aan de treinbestuurder.

Dit gebeurt hoogstens 59 seconden en minstens een paar seconden voor de aangekondigde vertrektijd, afhankelijk van de treinsamenstelling (type en aantal rijtuigen), maar ook van de verwachte bezetting, van het al dan niet aanwezig zijn van groepen, enz...

Als je de trein neemt, raden we je daarom aan om minstens 1 minuut van tevoren op het perron te zijn.

Vanwege de grote vraag naar treinen in het hele land, moeten we soms oudere treinen gebruiken die geen airconditioning hebben. Onze prioriteit is om voldoende zitplaatsen te bieden aan al onze reizigers. Bovendien kunnen dieseltreinen (die uitgerust zijn met airconditioning) technisch gezien niet op alle lijnen rijden, met als gevolg dat de dieseltreinen in de zomer op minder frequente lijnen rijden. De drukkere lijnen worden dan bediend door de dubbeldektreinen zonder airconditioning, maar met veel zitruimte.
Wanneer een trein aankomt op het perron, blijf dan op veilige afstand zoals de gemarkeerde lijn op het perron aangeeft. Sta zo ver mogelijk weg van de rand van het perron om je eigen veiligheid niet in gevaar te brengen.
De politie is soms aanwezig in de trein. Dit zijn vooral agenten van de spoorwegpolitie en soms agenten van Securail, de veiligheidsdienst van NMBS. Deze agenten helpen de treinbegeleider bij het controleren van zwartrijders of fraudeurs.

Momenteel bieden we geen wifi aan in de treinen omdat de kost daarvoor te hoog is.

Enkel een Group Ticket geeft recht op gereserveerde plaatsen.

Als je moeilijkheden hebt om te lopen of staan, dan geeft het Ticket Voorrang op een zitplaats recht op een gegarandeerde zitplaats.

Wil je graag meer comfort? Denk dan aan Klasverhoging en reis in 1e klas!

Het NMBS Contact Center helpt je graag telefonisch verder, elke dag van 7 tot 21.30 uur op het nummer 02 607 30 00.
check2-anim