We raden je ten stelligste aan om steeds een geldig vervoersbewijs bij te hebben voordat je aan boord van de trein gaat om extra kosten te vermijden. Je kan makkelijk een biljet kopen via de verschillende verkoopskanalen (website, NMBS-appautomaat, loket). Als je aan boord van de trein gaat zonder geldig vervoersbewijs of als je een geldig vervoersbewijs hebt maar je kan het niet bewijzen, zijn er 2 gevallen:

  • Je koop een biljet Boordtarief (kosts € 7) en vervolgt je reis.
  • Je koopt om eender welke reden geen biljet aan boord. De treinbegeleider is dan verplicht om een onregelmatigheidsverklaring C170 op te stellen (kost € 75) en je vervolgt je reis.

Het is mogelijk om een terugbetaling te krijgen van het biljet dat gekocht is aan Boordtarief, of een annulering van een onregelmatigheidsverklaring C170: 

  • Als je geen geldig vervoersbewijs hebt kunnen kopen voor het opstappen, kan je via dit formulier contact opnemen met de klantendienst indien gegronde redenen je belet hebben om een biljet te kopen, en zo de boete van € 75 te annuleren. Je moet wel het bedrag van een biljet aan Boordtarief en administratiekosten betalen.
  • Als je een geldig vervoersbewijs had, maar je kon het tijdens de controle niet bewijzen, dan heb je 14 kalenderdagen (inclusief de datum van de controle) om naar het loket te gaan met je vervoersbewis die geldig was op de dag van de controle en je biljet gekocht aan Boordtarief of de onregelmatigheidsverklaring C170. Dan kan je een terugbetaling van je biljet of de boete krijgen, zonder kosten.

Hou er rekening mee dat de toeslag van € 7 Boordtarief niet wordt meegerekend in het geval van:

  • producten die niet beschikbaar zijn in de automaten
  • het opstappen in een stopplaats zonder loket of automaten
  • het opstappen in een stopplaats waar het verkoopssysteem van de treinbegeleider aanduidt dat de automaat buiten gebruik is
  • een algemene storing van het systeem
  • een Diabolotoeslag voor Brussels Airport - Zaventem
  • biljetten vanaf Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Aachen en vanaf of naar Rijsel en all stations in Luxemburg

Het verkoopsysteem van de treinbegeleider herkent deze situaties automatisch. In het geval dat een toeslag nog steeds wordt aangerekend (bijvoorbeeld door een tijdelijke storing van het controlesysteem), neem dan contact op met de klantendienst via dit formulier.

Neen. Een Pass met meerdere trajecten kan je enkel kopen aan de automaten of aan het loket.

Om de gegevens en inhoud te raadplegen van je biljet dat je aan boord van de trein hebt gekocht, zijn er verschillende mogelijkheden. Je kan naar de pagina Vaststelling van onregelmatigheid en biljet in de trein gaan en je biljetnummer invoeren, ofwel je biljet scannen aan een automaat, of aan een treinbegeleider vragen om je biljet te scannen.

Dan zie je de details van je biljet, maar er zullen geen persoonlijke gegevens verschijnen.

Op dit biljet kunnen de treinbegeleiders ook zien wanneer het biljet werd aangekocht en of er wijzigingen zijn gebeurd, alsook onregelmatigheden.

Een biljet dat je koopt aan boord van de trein is voor eenmalig gebruik en enkel geldig op de dag van de reis (of tijdens het weekend in het geval van een Weekenbiljet). De treinbegeleider knipt het kaartje.

Als je met hetzelfde soort biljet reist, ontvang je slechts één biljet. In het andere geval ontvang je er twee.

Voorbeeld 1: Wanneer jullie beiden met een Seniorenbiljet reizen, ontvangen jullie slechts één biljet.

Voorbeeld 2: Wanneer een met een Seniorenbiljet reist en de ander met een Biljet Kind, dan onvangen jullie twee biljetten.

Als je biljet gescheurd, geplooid of onleesbaar is, of als je je biljet niet kan tonen aan de treinbegeleider, dan moet je ofwel een biljet kopen aan Boordtarief ofwel maakt de treinbegeleider een vaststelling van onregelmatigheid C170 op. Daarna kan je je reis verderzetten en contact opnemen met de klantendienst via dit formulier.
De toeslag van € 7 Boordtarief niet wordt meegerekend in het geval van:

 

  • producten die niet beschikbaar zijn in de automaten
  • het opstappen in een stopplaats zonder loket of automaten
  • het opstappen in een stopplaats waar het verkoopssysteem van de treinbegeleider aanduidt dat de automaat buiten gebruik is
  • een algemene storing van het systeem
  • een Diabolotoeslag voor Brussels Airport - Zaventem
  • biljetten vanaf Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Aachen en vanaf of naar Rijsel en all stations in Luxemburg

Het verkoopsysteem van de treinbegeleider herkent deze situaties automatisch. In het geval dat een toeslag nog steeds wordt aangerekend (bijvoorbeeld door een tijdelijke storing van het controlesysteem), neem dan contact op met de klantendienst via dit formulier.

Ben je de vaststelling van onregelmatigheid C170 kwijtgeraakt? Dan heb je 14 kalenderdagen (inclusief de datum van de feiten) om dit te regelen.

Als je het document verliest, dan moet je: