De stappen om assistentie aan te vragen hangen af van welke reis je maakt. Hieronder vind je de verschillende voorwaarden voor binnen- en buitenlandse reizen.

Reizen in het binnenland

  • Tot 24 uur voor vertrek vanuit deze 132 stations
    Voor een reis met of zonder overstap

Reserveer online of telefonisch via 02 528 28 28 (dagelijks van 7 tot 21.30 uur).

  • Tot 3 uur voor vertrek vanuit deze 41 stations
    Voor een rechtstreekse verbinding (tussen 6.30 en 21 uur) tussen twee van deze stations:

Aarschot, Aarlen, Antwerpen-Centraal, Bergen, Blankenberge, 's-Gravenbrakel, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, De Panne, Doornik, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Hasselt, Kortrijk, La Louvière-Zuid, Leuven, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-la-Neuve, Luik-Guillemins, Marloie, Mechelen, Mol, Namen, Nijvel, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Rochefort-Jemelle, Sint-Niklaas, Turnhout, Verviers-Centraal, Zottegem.

Reserveer telefonisch via 02 528 28 28 (dagelijks van 7 tot 21.30 uur).

Meld je 20 minuten voor vertrek aan met je vervoersbewijs op het afgesproken ontmoetingspunt. Als je tijdens je reis moet overstappen, is er een overstaptijd van 15 minuten voorzien.

Personen met beperkte mobiliteit die zonder laadbrug in de trein kunnen stappen, kunnen door 24 uur vooraf te boeken ook in andere Belgische stations van een aangepaste assistentiedienst genieten, afhankelijk van de beschikbaarheid van ons personeel.

Reserveer online

Bekijk de faciliteiten in jouw station

 

Reizen in het buitenland

  • Tot 48 uur voor vertrek

1. Koop je internationaal ticket

Eurostar, Thalys en TGV® geven rolstoelgebruikers en hun begeleider een plaats in 1e klas, voor de prijs van 2e klas. Je reist in je rolstoel en moet hem dus niet te verlaten.

Bestel tickets via 02 432 38 01 (ma-vrij van 8 tot 20 uur, weekends en feestdagen van 9 tot 16.30 uur.)

2. Reserveer je assistentie

Reserveer online via NMBS Internationaal

Reserveer telefonisch via 02 528 28 28 (dagelijks van 7 tot 21.30 uur).

Meld je minstens 30 minuten (Eurostar: 60 min.) voor vertrek aan op het afgesproken ontmoetingspunt.

 

Nadat je gereserveerd hebt (online of telefonisch via 02 528 28 28 (dagelijks van 7 tot 21.30 uur)), wacht je op een bevestiging van onze assistentiedienst.

Zodra je assistentie bevestigd is, krijg je de garantie dat:
  • iemand je helpt bij het in- en uitstappen
  • er hulpuitrusting beschikbaar is (mobiele oprijplaat enz.)
Het Contact Center stelt je eventueel een alternatief voor.

Ontvang gratis de bevestiging van je assistentie per sms.
Vink de optie ‘Ik wil de bevestiging van assistentie per sms ontvangen’ aan bij je reservatie online of meld dit aan onze operator tijdens je telefonische reservatie.

  • Aangepaste loketten, uitgerust met ringleidingsystemen zodat slechthorenden met een hoortoestel beter horen wat er gezegd wordt.
  • Duidelijke bewegwijzering om het ontmoetingspunt waar het assistentiepersoneel je komt halen gemakkelijk terug te vinden.
  • Assistentiezuilen om contact op te nemen met het personeel dat verantwoordelijk is voor de assistentie (beschikbaar in de meeste stations).
  • Opgeleid assistentiepersoneel dat zo goed mogelijk beantwoordt aan de behoeften van iedereen met beperkte mobiliteit.
  • Rolstoelen, aanwezig in sommige stations.
  • Mobiele oprijplaten (aangepast aan de verschillende perronhoogtes): om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. Alleen het NMBS-personeel mag deze mobiele oprijplaten gebruiken. Bij het instappen wordt er een beveiligde procedure toegepast. Alvorens een persoon in een rolstoel te laten in- of uitstappen, wordt er een mobiele signalisatielamp op de trein geplaatst. Zo weet de treinbegeleider dat er een persoon met beperkte mobiliteit aan het in- of uitstappen is.
  • Aangepaste treinen: deze beschikken over een aantal rijtuigen die beter toegankelijk werden gemaakt (toegankelijke toiletten, gemakkelijke toegang tot het rijtuig enz.). In de meeste treinen worden de aankondigen niet alleen omgeroepen maar ook visueel weergegeven.
  • Onze website werd zo ontworpen dat hij gemakkelijk toegankelijk is voor alle gebruikers. De site is bijvoorbeeld compatibel met technologieën voor spraaksynthese of voor omzetting in braille.
Bij NMBS kan je gratis genieten van deze verschillende soorten assistentie voor je treinreis:
  • Assistentie voor blinde of slechtziende reizigers
  • Assistentie voor reizigers met beperkte mobiliteit zonder rolstoel of ander verplaatsingshulpmiddel, die op de trein kunnen stappen zonder mobiele oprijplaat
  • Assistentie voor reizigers met beperkte mobiliteit in een niet-plooibare rolstoel, een elektrische rolstoel of een ander verplaatsingshulpmiddel, die hun rolstoel niet kunnen verlaten en voor wie het gebruik van de mobiele oprijplaat noodzakelijk is om in of uit te stappen
Om veiligheidsredenen mogen het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel niet meer zijn dan 300 kg, 75 cm breed en 120 cm lang.

Reserveer online of telefonisch via 02 528 28 28 (dagelijks van 7 tot 21.30 uur).

Ter info, we sturen de bevestiging van je assistentie-aanvraag per sms (deze sms is gratis).

Als je kiest voor de bevestiging van de assistentie per SMS, zul je bij elk dossier een SMS ontvangen. Een dossier herneemt de verschillende assistenties die worden aangevraagd op dezelfde dag. Wanneer assistenties worden aangevraagd voor verschillende dagen, betreft het verschillende dossiers: dan wordt dus een SMS verzonden voor elk dossier. Vb.: Wanneer je assistentie reserveert voor elke dag gedurende een maand, zul je een SMS ontvangen voor elk dossier. 20 reservaties = 20 SMS’en.

De sms wordt verzonden van zodra de aanvraag bevestigd is. Indien de aanvraag niet bevestigd kan worden, dan neemt het Contact Center contact met je op om een alternatief voor te stellen.

Als je je gsm-nummer wijzigt, geef dan je nieuw nummer door aan het Contact Center of via het formulier.

Je ontvangt de sms in je taal. Heb je een sms in een andere taal ontvangen? Contacteer het Contact Center via telefoon of het contactformulier.

De SMS begint met 'NMBS Assistentie'. In de SMS vind je de basisgegevens van jouw assistentie (NMBS Assistentie, nummer van het dossier, datum, uur, datum, uur, vertrekstation, bestemmingstation, en eventueel het uur van terugkeer en het station van terugkeer).

  • Als je een Belgische gsm-nummer hebt, krijg je de SMS van het nummer 8833.
  • Als je een buitenlands gsm-nummer hebt, krijg je de SMS van een nummer dat afhangt van jouw operator.

Opmerking : een maximum van 15 karakters is voorzien per station Bijvoorbeeld: “Brussel-Kapellekerk” = “Brussel-Kapelle”

Voorbeelden

  • Een voorbeeld van een enkel traject:

NMBS ASSISTENTIE

dossier 2013-04-03-0001

05/04/2013

Heen 14u15

van Merelbeke

naar Brussel-Zuid

  • Een voorbeeld van een traject heen-terug:

NMBS ASSISTENTIE

dossier 2013-04-03-0001

05/04/2013

Heen 14u15

van Gent-Sint-Pieters

naar Aalst

Retour 18u30

Let op: bij een traject met een overstap wordt het station waar je overstapt niet vermeld in de SMS.

  • Een voorbeeld: je vraagt assistentie om van Gent-Sint-Pieters naar Oostende te gaan. Hierbij zal ook assistentie voorzien zijn in Brugge, maar dit zal niet aangeduid staan in uw SMS als bevestiging.

NMBS ASSISTENTIE

dossier 2013-04-03-0001

05/04/2013

Heen 10u30

van Gent-Sint-Pieters

naar Oostende

Terug 18u30

  • Telefonisch reserveren: vraag tijdens je telefonische reservering aan het Contact Center om een bevestiging per sms te sturen.
  • Online reserveren: als je online reserveert, vink dan "Ik wil bevestiging van de assistentie-aanvraag per sms" aan.

  Deze service staat los van de reservatiebevestigingsmail die je automatisch ontvangt na het boeken.

De bevestiging per sms wordt verstuurd van zodra de assistentie-aanvraag bevestigd is. Indien de assistentie niet kan gereserveerd worden, neemt het Contact Center met jou contact op om een alternatief te bespreken.

 

 

Het is niet mogelijk om een assistentie-aanvraag te doen of te wijzigen per sms. Het nummer 8833 is een nummer dat enkel gebruikt wordt om bevestigingen per sms te sturen. Het kan niet gebruikt worden om te communiceren met het Contact Center.

Om de reservatie te wijzigen of te annuleren, neem contact op met het Contact Center (02 528 28 28, dagelijks tussen 7:00 en 21:30 uur).

Om assistentie aan te vragen, contacteer het Contact Center ten minste 24 uur op voorhand via:

Onze medewerkers in het station zullen al het mogelijke doen om je te helpen, maar kunnen geen garantie bieden op assistentie bij onbeschikbaarheid van de uitrusting of van de personen die belast zijn met deze opdracht.

Wil je je reis annuleren?

Verwittig ons Contact Center op het nummer 02 528 28 28, elke dag tussen 7.00 en 21.30 uur.

loader