Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een trein vertraging heeft:

  • Infrastructuurwerken, gepland door Infrabel, verplichten treinen om te vertragen rond de werken (veiligheid van werknemers, trillingen ...).
  • Technische storingen van treinen, schade aan de bovenleiding, storingen aan de signalisatie ...
  • Weersomstandigheden: tijdens de zomer wordt ons materiaal blootgesteld aan heel hoge temperaturen en tijdens de winter kan er vorst op de koperen onderdelen zitten. Dat kan zorgen voor onvoldoende stroomtoevoer. Verder kunnen problemen zoals bladeren of ijs op de sporen, overstromingsrisico of brand ervoor zorgen dat treinbestuurders hun snelheid moeten minderen om veiligheidsredenen.
  • Het stijgende aantal reizigers zorgt voor meer op- en afstappen aan de haltes en dus een langere tijd dat de trein stilstaat in het station. Meer en meer reizigers betekent ook dat er langere, zwaardere treinen rondrijden. Vertrekken en afremmen in het station kost zo meer tijd, zelfs voor de krachtige, nieuwe locomotieven.
  • Persoonsongevallen: een botsing tussen een voetganger of een voertuig en een trein zorgt er buiten onze controle voor dat het verkeer op belangrijke spoorwegen stilligt. Ook na de tussenkomst van de hulpdiensten en politie blijven de gevolgen voelbaar door de vertragingen die het ongeval in de hele regio heeft veroorzaakt.
  • Beslissingen van hulpdiensten voor de veiligheid van iedereen.

De tijd die nodig is om een vertraging goed te maken:
Elke vertraging of afschaffing van een trein, verspreidt zich als een golf over het hele spoorwegennet. Alle treinen die op deze lijnen rijden moeten hun snelheid aanpassen of stoppen, net als de treinen achter hen. Als deze vertragingen zich ophopen op de lijnen die samenkomen in de Brusselse Noord-Zuidverbinding, kan het hele spoorwegennet daar gevolgen van ondervinden.

Het doel van het vervoersplan is om de betrouwbaarheid van onze dienstverlening te verbeteren. Om je een realistische dienstregeling te geven, houden we rekening met de omstandigheden op het terrein (werken, aantal reizigers, materiaal, ...). We vervoeren elke dag meer reizigers, waardoor bepaalde treinen dus langer halt houden in het station.

Naast de aanpassing van de dienstregelingen bestaan er nog andere factoren die een invloed hebben op je reistijd (incidenten, verschillende werken, problemen aan het materiaal ...). We werken hoe dan ook constant aan het verbeteren van onze stiptheid.

Je hebt vertraging opgelopen tijdens een reis in het binnenland? Dan willen we je eerst en vooral onze oprechte excuses aan. Onder bepaalde voorwaarden kan je een compensatie krijgen voor het ongemak.

Je vindt alle nodige info en de aanvraagformulieren op de pagina Compensaties.