Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een trein vertraging heeft:

  • Infrastructuurwerken, gepland door Infrabel, verplichten treinen om te vertragen rond de werken (veiligheid van werknemers, trillingen ...).
  • Technische storingen van treinen, schade aan de bovenleiding, storingen aan de signalisatie ...
  • Weersomstandigheden: tijdens de zomer wordt ons materiaal blootgesteld aan heel hoge temperaturen en tijdens de winter kan er vorst op de koperen onderdelen zitten. Dat kan zorgen voor onvoldoende stroomtoevoer. Verder kunnen problemen zoals bladeren of ijs op de sporen, overstromingsrisico of brand ervoor zorgen dat treinbestuurders hun snelheid moeten minderen om veiligheidsredenen.
  • Het stijgende aantal reizigers zorgt voor meer op- en afstappen aan de haltes en dus een langere tijd dat de trein stilstaat in het station. Meer en meer reizigers betekent ook dat er langere, zwaardere treinen rondrijden. Vertrekken en afremmen in het station kost zo meer tijd, zelfs voor de krachtige, nieuwe locomotieven.
  • Persoonsongevallen: een botsing tussen een voetganger of een voertuig en een trein zorgt er buiten onze controle voor dat het verkeer op belangrijke spoorwegen stilligt. Ook na de tussenkomst van de hulpdiensten en politie blijven de gevolgen voelbaar door de vertragingen die het ongeval in de hele regio heeft veroorzaakt.
  • Beslissingen van hulpdiensten voor de veiligheid van iedereen.

De tijd die nodig is om een vertraging goed te maken:
Elke vertraging of afschaffing van een trein, verspreidt zich als een golf over het hele spoorwegennet. Alle treinen die op deze lijnen rijden moeten hun snelheid aanpassen of stoppen, net als de treinen achter hen. Als deze vertragingen zich ophopen op de lijnen die samenkomen in de Brusselse Noord-Zuidverbinding, kan het hele spoorwegennet daar gevolgen van ondervinden.

Het doel van het vervoersplan is om de betrouwbaarheid van onze dienstverlening te verbeteren. Om je een realistische dienstregeling te geven, houden we rekening met de omstandigheden op het terrein (werken, aantal reizigers, materiaal, ...). We vervoeren elke dag meer reizigers, waardoor bepaalde treinen dus langer halt houden in het station.

Naast de aanpassing van de dienstregelingen bestaan er nog andere factoren die een invloed hebben op je reistijd (incidenten, verschillende werken, problemen aan het materiaal ...). We werken hoe dan ook constant aan het verbeteren van onze stiptheid.

Eens de werken vastliggen, houden onze reisplanner (op deze pagina) en de NMBS-app hier rekening mee en tonen ze je een aangepaste dienstregeling. We updaten deze dienstregeling dagelijks en als dat nodig is, stellen onze tools je een alternatieve reisweg voor. Je vindt hier meer info over op de pagina reizigersinformatie.
Bij werken of storingen op het net legt NMBS soms vervangbussen in. Om zo’n vervangbus te nemen, toon je gewoon je geldige NMBS-vervoersbewijs (biljet of abonnement) bij het opstappen.
Volg bij werken of storingen op het net altijd de reisweg die de reisplanner (op deze pagina) of NMBS-app je voorstelt. Als je ervoor kiest om een andere route te nemen, moet je daarvoor een ander biljet kopen.
Voor zover dat mogelijk is, proberen we je aansluiting te garanderen als je trein vertraging heeft. Maar soms moet een trein vertrekken. Raadpleeg de reisplanner (op deze pagina) of de NMBS-app voor meer info.
Werken aan de infrastructuur kunnen verschillende redenen hebben:
  1. Innovatie
    Om je veiligheid maximaal te verzekeren, implementeren we geregeld nieuwe technologieën. Die helpen ons om de betrouwbaarheid van ons materiaal te verbeteren, om jouw reizen te garanderen en om onze dienstregeling te verbeteren.

  2. Onderhoud
    Sporen en wissels krijgen elke dag heel wat te verduren, waardoor ze verslijten of beschadigd raken. Onze onderhoudsdienst werkt dagelijks aan het verbeteren van onze infrastructuur en het controleren van onze elektrische installaties. Zodat jij kan blijven reizen onder de beste omstandigheden.

  3. Reparaties
    Bij een incident kan het nodig zijn om de elektrische installatie of de sporen te repareren. Onze teams kunnen op elk moment van de dag of nacht, 7 op 7, ingrijpen om het treinverkeer zo snel mogelijk terug normaal te laten lopen.
Je vindt hier meer info over op de site van Infrabel.
In Europa zijn er maar weinig hoofdsteden waarvan de spoorwegen de stad doorkruisen. De meeste van deze steden hebben een station als eindbestemming. Wil je bv. door de stad reizen in Parijs, Londen, Madrid, Frankfurt of Milaan, dan kan je enkel de tram, bus of metro nemen.

In België doorkruist het spoorwegennet Brussel via de Noord-Zuidverbinding. Elk uur passeren er meer dan 90 treinen met in totaal ongeveer 50.000 passagiers… op maar 6 sporen. Deze lijn is een van de drukst bezette treinsporen ter wereld.

Maar de kracht van ons vervoerssysteem is tegelijk ook een zwakte. Bij vertragingen, afschaffingen of werken, moeten alle treinen die deze lijn gebruiken hun snelheid aanpassen of een omleiding volgen, net als de treinen die na hen komen. In geval van een (zelfs tijdelijke) verkeersonderbreking hoopt de hinder zich op op alle lijnen die langs de Noord-Zuidverbinding rijden en kan zelfs het hele net hier last van ondervinden.
Sommige werken kunnen alleen maar doorgaan wanneer er geen treinen rijden. Daarom voeren we de meeste werken uit wanneer er heel weinig verkeer is (bv. ’s nachts of tijdens het weekend). Maar ook andere factoren spelen een rol bij de timing van werken. Denk maar aan weersomstandigheden, de arbeidsreserve en de beschikbaarheid van kranen en bouwmateriaal.

Bij grote werken zijn we verplicht om bepaalde delen van een lijn te sluiten om veiligheidsredenen. In dat geval voorzien we omleidingen, terwijl we er alles aan doen om de impact op jouw reizen zo klein mogelijk te houden.

Je hebt vertraging opgelopen tijdens een reis in het binnenland? Dan willen we je eerst en vooral onze oprechte excuses aan. Onder bepaalde voorwaarden kan je een compensatie krijgen voor het ongemak.

Je vindt alle nodige info en de aanvraagformulieren op de pagina Compensaties.