FAQ : MoBIB-kaarten
De NMBS MoBIB-app gebruiken
Met deze app kan je:
- de geldigheidsduur en het aantal resterende ritten checken van alle vervoersbewijzen (incl. abonnementen) voor het openbaar vervoer (NMBS, MIVB, TEC en De Lijn) op je gepersonaliseerde of niet-gepersonaliseerde MoBIB-kaart.
- je Brupass- en Brupass XL-tickets valideren voor je ritten op het NMBS-netwerk, naast de reeds bestaande optie om dit te doen aan de verkoopautomaten.
- alarmen instellen voor wanneer je abonnement bijna verloopt of je nog maar één of twee ritten op je Brupass (XL) hebt staan.
Om de app te gebruiken heb je een smartphone nodig (met NFC-functie), een MoBIB-kaart en toegang tot een mobiel datanetwerk, wifi of internet.
De NMBS MoBIB-app kan je gratis op je smartphone of tablet installeren.
- Voor Android: download de app via Google Play
- Voor iOS: download de app via de App Store
Nee, je kan je Brupass (XL)-tickets niet valideren zonder netwerkbereik.
Bekijk of deze functie actief is door op je smartphone te kijken bij:
- het tabblad Verbindingen voor Android-toestellen
- het Bedieningspaneel op Apple-toestellen
Zet indien nodig de schakelaar aan bij het onderdeeltje NFC.
Nee, je kan geen tickets of abonnementen kopen met de NMBS MoBIB-app.
Een vervoersbewijs valideren
Je kan zowel je Brupass XL-tickets van 1 rit en 10 ritten als je Brupass-tickets van 1 rit, 10 ritten en 1 dag valideren. Doe dat altijd vóór je je reis op het spoorwegennet begint (ook als je een verbinding via het spoorwegennet maakt).
Plaats je MoBIB-kaart op de achterkant van je telefoon. Vervolgens checkt de app welke vervoersbewijzen er op je kaart staan. Selecteer daarna het Brupass (XL)-ticket en het aantal ritten dat je wil valideren. Een icoon toont je de vooruitgang en geeft 100% aan wanneer de validatie is gelukt. Een nieuw venster toont je ook een bevestigingsbericht. Vergeet niet om je kaart tegen je smartphone te houden tot je deze bevestiging hebt gekregen.
Selecteer gewoon het aantal personen (dus ritten) dat met je meereist (inclusief jezelf) op het vervoersbewijs en valideer met één klik.
Scan je MoBIB-kaart opnieuw en let erop dat je ze op de juiste plaats tegen je smartphone houdt totdat je validatie is bevestigd. Zorg er ook voor dat er nog Brupass (XL)-ritten beschikbaar zijn op je MoBIB-kaart.
Loopt er nog altijd iets mis? Dan raden we je aan om te valideren aan de verkoopautomaat zodat je zeker je reis kan aanvatten zonder in overtreding te zijn.
Nee, net zoals dat vandaag al het geval is, kan je een validatie niet annuleren. We raden je aan om je rit pas te valideren wanneer je zeker bent dat je aan boord van je trein kan. Zo vermijd je om ritten te verliezen.
Ja, het maakt niet uit via welke aanbieder je je Brupass (XL)-ticket kocht. Zolang het op je MoBIB-kaart staat, kan je het valideren voor elke rit in en rond Brussel op het spoorwegennet van NMBS-netwerk.
Ja, er verandert niets. Je maakt een verbinding en moet deze gewoon valideren voor je op de trein stapt en je reis in of rond Brussel verderzet.
Ja. Zolang je Brupass (XL)-tickets nog geldig zijn kan je deze blijven gebruiken, zelfs met een verlopen MoBIB-kaart.
Een probleem signaleren
Wil je een rit valideren, maar stoot je op een technisch probleem? Dan raden we je aan om te valideren aan de verkoopautomaat zodat je zeker je reis kan aanvatten zonder in overtreding te zijn.
Laat ons zeker iets weten over het probleem door op het Parameters-icoon in de app te tikken en het formulier in de Help-sectie in te vullen.
Laat het ons weten door het formulier in de Help-sectie in te vullen.