Student Multi is het ideale product voor kotstudenten die wekelijks heen-en-terug reizen tussen hun woonplaats en hun kot (of school).
Halftijds abonnement: 5 H/T-ritten binnen 15 dagen.
Nóg voordeliger met derdebetaler!
Daarvoor zijn 2 mogelijkheden:
  1. Student Abonnement (of Standard Abonnement) voor dagelijks traject + Student Multi (of Halftijds abonnement) voor wekelijks traject
  2. Student Abonnement(of Standard Abonnement) met 2 trajecten. Dit is goedkoper dan 2 aparte Student Abonnement, maar niet mogelijk op MoBIB. Hiervoor moet je dus een papieren abonnement aanvragen aan het loket.
Ja, dat kan, op voorwaarde dat het om een Student Multi van je school naar een station naar keuze gaat. Als je ouder bent dan 18 heb je voor elke nieuwe Student Multi een schoolattest nodig.
Ja, natuurlijk, zolang je je moederkaart en het validatieticket kan tonen bij controle in de trein.
In dat geval is een Student Abonnement met 2 trajecten mogelijk. Dit is goedkoper dan 2 aparte Student Abonnements, maar niet mogelijk op MoBIB. Hiervoor moet je dus een papieren abonnement aanvragen aan het loket.
Met een geldig abonnement mag je op- of afstappen in elk station/stopplaats op de kortste reisweg (tussen het vertrek- en bestemmingsstation van je abonnement). In sommige gevallen is het mogelijk dat je niet langs de kortste weg naar je bestemming reist, maar langs een alternatieve route omdat je op die manier je bestemming sneller bereikt. In dat geval is het NIET toegelaten om op- of af te stappen in de stations/stopplaatsen op deze alternatieve route.
Standard, Unlimited en Student Abonnement kunnen gecombineerd worden met TEC, MIVB en/of De Lijn.
Campus en Halftijds abonnement kunnen NIET gecombineerd worden met TEC, MIVB en/of De Lijn.
Een treinabonnement gecombineerd met TEC, MIVB en/of De Lijn kan je aankopen aan een NMBS-loket naar keuze.
Hoewel je met dergelijk abonnement ook kan reizen op het net van andere vervoersmaatschappijen (TEC, MIVB en/of De Lijn), is het niet mogelijk om je treinabonnement bij hen aan te kopen.
Je kan je gecombineerd abonnement (trein + metro/tram/bus) gemakkelijk in één keer verlengen via de NMBS-website, de automaten of aan het loket.
Het is niet mogelijk om je gecombineerd abonnement te verlengen bij andere vervoersmaatschappijen.
Voor een NMBS-abonnement in combinatie met TEC, MIVB of De Lijn zijn er 5 dagen nodig om de gegevens van het abonnement te kunnen valideren bij de verschillende vervoersmaatschappijen waarmee je reist.

Voor een ander (niet-gecombineerd) NMBS-abonnement, kan je op de dag zelf van je gewenste startdatum verlengen. Je vindt dan pdf-tickets in de bevestigingsmail van je verlenging om de eerste dagen mee te reizen.
Standard Abonnement en Student Abonnement kunnen gecombineerd worden met een supplement van De Lijn, om naast je treintraject ook met de bus te reizen op het hele net van De Lijn.
Voor Standard, Student en Unlimited Abonnement:
  • Ik heb nog geen MoBIB-kaart: ga naar het loket
  • Ik heb een MoBIB-kaart maar wil een nieuw traject: ga naar het loket
  • Ik heb een MoBIB-kaart en wil hetzelfde traject: verleng online of aan een automaat (maximaal 31 dagen op voorhand).
Voor Campus of Halftijds abonnement:
  • Ik vraag dit abonnement voor het eerst aan: ga naar het loket
  • Ik heb al Student Multi of Halftijds Abonnement, maar wil een nieuw traject: ga naar het loket
  • Heb al Student Multi of Halftijds Abonnement, en ik wil hetzelfde traject: verleng online of aan een automaat (maximaal 31 dagen op voorhand).

Als je voor de eerste keer een treinabonnement koopt, moet je naar het loket in het station met je ingevulde aanvraagformulier. Vergeet ook je elektronische identiteitskaart en de nodige attesten zoals bv. je werkgevers- of schoolattest niet mee te brengen.

Om een bestaand abonnement te verlengen, kan je je gewoon online aanmelden via My NMBS.

Wat heb je nodig?

  • Je elektronische identiteitskaart (voor de aanmaak van je MoBIB-kaart) of een ander officieel document dat je identiteit bewijst.
  • Een ingevuld Derdebetalersattest van je werkgever, als die een derdebetalersovereenkomst heeft afgesloten.
  • Als je een gecombineerd abonnement wil met een TEC NEXT-supplement, dan kan je de naam van de 2 TEC-haltes op je reisweg doorgeven aan de loketbediende.

Bijzondere aanvragen

Als je dat wil, kan je een aanvraagformulier voor een abonnement downloaden en invullen voor bv. een derde. Je kan het ingevulde en ondertekende formulier afgeven aan het loket.
Als je ouder bent dan 18 en een Student Abonnement of Student Multi wil, kan je je school een schoolattest - model NMBS (pdf) laten invullen en het daarna zelf aan ons bezorgen. Voor een Student Abonnement op een MoBIB-kaart, is het nodig om elk jaar een nieuwe aanvraag met een schoolattest door te geven.
Als het niet meer mogelijk is om een duplicaat te krijgen, neem je best contact op met onze Klantendienst.

De meeste abonnementen kunnen opgeladen worden op je persoonlijke MoBIB-kaart.

We hebben nog maar enkele abonnementen op papier (bv. Halftijds Abonnement of Student Multi). Bij deze abonnementen krijg je:

  • Een geplastificeerde kaart met je foto en je gegevens op
  • Een validatiebiljet met je geldigheidsperiode en 10 voorgedrukte trajecten

 

Als je 18 jaar of ouder bent (en minder dan 26), heb je jaarlijks een schoolattest nodig om je Student Abonnement of Student Multi aan te maken of te verlengen. Je kan dit verkrijgen op school na je inschrijving. Je kan je Student Abonnement online verlengen en je schoolattest uploaden via My NMBS.

  • Ofwel print je het NMBS-schoolattest uit en laat je het invullen op school
  • Ofwel heeft je school een eigen (digitaal) schoolattest

Op een geldig schoolattest, verklaart de directie van je school dat je (minstens) bent ingeschreven voor de periode waarvoor je je Student Abonnement wil verlengen.
Ofwel vraag je je schooldirectie om ons model van schoolattest in te vullen, ofwel geeft je school je een eigen attest. Op dat attest moeten de volgende gegevens staan: je naam, adres, geboortedatum, periode waarvoor je bent ingeschreven, het zegel en de handtekening van je school.

Als je schoolattest ongeldig is, krijg je een e-mail van ons. We annuleren je validatie en je abonnement wordt van je MoBIB-kaart verwijderd. Je krijgt je volledige abonnementsprijs terugbetaald als de validatieperiode van je abonnement nog niet begonnen was. Als dat wel zo is, moeten we € 10 administratiekosten afhouden van je terugbetaling.

Let op! Als je 26 bent of wordt tijdens de validatieperiode van je abonnement, kunnen we geen Student Abonnement op je MoBIB-kaart opladen. Vanaf 26 jaar kan je niet meer genieten van het voordeeltarief voor studenten.

Als je werkgever een derdebetalerscontract heeft met NMBS, wordt (een deel van) je abonnement door je werkgever betaalt. Het derdebetalersattest geldt als bewijs van de bijdrage van je werkgever.
  • Bij 80/20-regeling: werknemer betaalt niets meer. De kost van het abonnement wordt doorgefactureerd naar werkgever.
  • Geen 80/20-regeling: werknemer betaalt enkel het overgebleven deel, de rest wordt doorgefactureerd naar de werkgever.
  • Standard Abonnement en Student Abonnement :
    De prijs is afhankelijk van de afstand tussen vertrek- en bestemmingsstation, de klasse en de duurtijd. Combinatie met MIVB/TEC/De Lijn is mogelijk voor een meerprijs.
  • Student Multi/Halftijds abonnement:
    De prijs is afhankelijk van de afstand tussen vertrek- en bestemmingsstation en de klasse waarin men reist.

Benieuwd naar de prijs van een product? Ontdek de beste keuze voor jou. Bereken de prijs van je abonnement op basis van je traject, je leeftijdscategorie en hoe vaak je reist.

Wil je weten hoeveel het kost om je abonnement te vernieuwen? Meld je dan aan op My NMBS.

Een abonnement annuleren of aanpassen is enkel mogelijk aan het loket. Om je abonnement te vernieuwen, meld je je gewoon aan via My NMBS.
Er bestaat geen abonnement voor je fiets. Tot 31/12/2020 mag je fiets gratis mee op de trein. Je moet wel een Fiets Supplement (gratis) kunnen tonen bij controle in de trein. Hier lees je welke regels er gelden rond je fiets meenemen aan boord.
Als je naar een grensstation reist (Roosendaal, Maastricht, Aken, Luxemburg, Maubeuge, Aulnoye-Aymeries of Lille), kan je een abonnement van NMBS kopen. Als je bestemming verder ligt, raden we je aan om een NMBS-abonnement te combineren met een treinabonnement van het land waarheen je reist.

Als je naar Lille Europe reist met TGV, Eurostar of Thalys, ga dan langs bij een station met een internationale service (Aarlen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussels Airport - Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Charleroi-Zuid, Kortrijk, Eupen, Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Luik-Guillemins, Leuven, Mechelen, Bergen, Namen, Oostende, Ottignies).

Voor alle andere bestemmingen kan je terecht op NMBS Internationaal.
Nee, deze functie is voorlopig niet beschikbaar.
Je kan je B-Parkingabonnement verlengen in eender welk station. Dat kan vanaf een maand voor de vervaldatum van je abonnement. We raden je aan om het niet pas op het laatste moment te vernieuwen.