Kom je later aan op je bestemming dan gepland? Heb je behoefte aan assistentie tijdens je reis, maar vind je geen informatie? Niet prettig als je dit ervaart. Wat nu?

Je hebt als reiziger rechten, die opgetekend zijn in een Europese wetgeving*. Die dient om de belangen van reizigers na te leven en hun rechten te verzekeren.
Enkele voorbeelden:

  • het recht op informatie om je reis voor te bereiden
  • het recht op toegankelijke informatie en assistentie in geval van beperkte mobiliteit
  • het recht op compensatie bij vertraging tijdens je reis

Verkies je een volledig overzicht van de rechten? Raadpleeg de Gids van de Europese Commissie over de rechten van reizigers.

De vervoersvoorwaarden van NMBS respecteren de beschreven verplichtingen en gaan op bepaalde aspecten zelfs verder door je meer bescherming en comfort te bieden (bv. een gunstigere reservatietermijn bij een assistentieaanvraag voor personen met beperkte mobiliteit).

*De verordening 1371/2007 van de Europese Unie over rechten en verplichtingen van treinreizigers.

Liep je een vertraging op bij je binnenlandse treinreis? Dan heb je in bepaalde gevallen recht op een vergoeding voor de hinder.