Geschreven door blogsters Boulettes à la liégeoise

Antwerpen, zo dichtbij en toch zo anders. De Scheldestad scoort niet voor niets hoog op ons lijstje van hipste Belgische steden. Berlijnesk, hier en daar een vleugje Parijs en een creatieve hotspot die verleidt en prikkelt: wij nemen je mee op sleeptouw door de Sinjorenstad.

48u in Antwerpen: cultuur, confituur en goede adressen

Toen NMBS ons voorstelde om een van hun huisbloggers te worden, waren we dolenthousiast, gevleid, maar tegelijk ook wat sceptisch. Als rasechte millenials, die opgroeiden met hashtags, lowcosttickets en Pinterest-dromen, brengt de ideale uitstap ons bij voorkeur zo ver mogelijk als ons budget reikt. We nemen dus vaker het vliegtuig dan de trein wanneer we eropuit trekken en meestal gaat het ook richting buitenland. Maar toch.

Niet alleen kan je zo’n aanbod gewoonweg niet weigeren (*Gooit haar haar achterover, kijkt pocherig naar haar nagels en zegt*: “Ons webzine is dus wel uitgekozen door NMBS. Da’s NA-TI-O-NAAL hè”), zo’n ‘staycation’ is ook erg verleidelijk, al is het maar om onszelf eraan te herinneren hoe prachtig ons Belgenlandje wel kan zijn. We twijfelen nog kort tussen Antwerpen en Gent. Maar dan komen we erachter dat in de stad van Brabo net dat weekend het Art Weekend plaatsvindt. Daarmee is de knoop doorgehakt.

Een eerste voordeel van de trein te nemen om naar Antwerpen af te zakken? Je kijkt je ogen al uit van bij het vertrek. Wij nemen de trein in het station van Calatrava, waar we overdonderd worden door de gewelven en de monumentale uitstraling. Na een korte treinreis stappen we af in Antwerpen-Centraal, met zijn prachtige overkapping, zijn glaspartijen en een elegantie die ons doet denken aan het New Yorkse Grand Central Station. Voordeel nummer 2: tijdens het traject hebben we de tijd om te relaxen, wat bij te praten en het voorbijglijdende landschap te bewonderen. Voor we het goed en wel weten zijn we al op onze bestemming. We hebben zelfs maar net genoeg tijd om te aperitieven op de trein. Ja hoor, aperitieven op de trein ;-) #girlsweekend. Wanneer we afstappen, staan we bijna pal in het hartje van de diamantwijk en op slechts enkele minuten wandelen van de Meir. Voordeel 3: dankzij het weekendbiljet van NMBS reizen we van vrijdag- tot en met zondagavond van waar we willen, naar waar we willen.

Dag 1 : tot een gat in de nacht

Welke uitvalsbasis we kozen voor ons weekend? Het Hilton Antwerpen. De kans om de VIP uit te hangen, die gingen we natuurlijk niet laten schieten. Maar we kozen dit hotel ook (en vooral) voor zijn ideale ligging. Het ligt namelijk op de Groenplaats, op een steenworp van de leukste wijken en is gemakkelijk te voet bereikbaar vanaf het station. De eerste aangename verrassing van ons weekend: een ruime, ultracomfortabele kamer met veel licht, op de verdieping ‘Hilton Honors’. Het is een beetje een ‘hotel in het hotel’, met een terras met een weids uitzicht en een open bar. Paris en Nicky Hilton, zet jullie schrap, want dit weekend zwaaien deze twee prinsessen de scepter.

Adres: Hilton Antwerp Old Town - Groenplaats 32, 2000 Anvers
Bereikbaarheid: het hotel ligt op wandelafstand van het station Antwerpen-Centraal

Kammenstraat

Een van onze geliefkoosde winkelstraten in het centrum is de Kammenstraat. Rockchicks kunnen er bij All Saints een nieuwe, speelse en rebelse outfit bij elkaar shoppen. Maar shopfanaten kunnen er zich net zo goed laten gaan in de outlet store van Essentiel, het op en top Antwerpse modemerk, dat hier verkocht wordt aan een prijsje dat al even zacht is als de hoogwaardige stoffen van het label. Het is moeilijk om te weerstaan aan de lokroep van Sin Sin Tattoo, het kleurrijke old shool universum van tattoo-artiest Vinnie Stones, maar wij laten ons dan toch eerder verleiden door de mooie gebreide marinières van By Julie. Van al dat windowshoppen hebben we honger gekregen. Geen betere plaats om die te stillen dan in de Korte Gasthuisstraat, waar Sergio Herman je in Frites Atelier laat proeven van zijn smaakvolle creaties. Frieten van een sterrenchef? Daar zeggen we geen nee tegen!
Een paar meter verder wacht het perfecte ‘dessert’ op ons: & Other Stories, het kleine high-end, superchique en hippe zusje van H&M, waar je probleemloos met zakken vol originele kleren naar buiten wandelt. Toch wel even balen dat er nog geen winkel in Luik is. Onze laatste stop vóór apero time is MoMu, waar we in bewondering staan voor de creaties die Martin Margiela voor Hermès maakte. Net naast het museum ligt Copyright: een boekenwinkel vol met prachtige boeken over kunst, mode, design en fotografie. Men zegt wel eens: cultuur is als confituur, hoe minder je ervan hebt, hoe breder je het uitsmeert. Het omgekeerde is blijkbaar ook waar, hier kan je onverwachts werkelijk overal cultuur opsnuiven!