Wat is een MoBIB-kaart?

Dit is een chipkaart die werkt volgens de technologie die al gebruikt wordt door MIVB. De kaart wordt uitgegeven door NMBS, maar ook door MIVB, TEC en De Lijn. De kaart kan verschillende abonnementen van verschillende vervoersmaatschappijen bevatten. De kaart op zich is echter geen abonnement, maar enkel de drager.

Opgelet! De halftijdse treinkaarten, Campuskaarten en complexe treinkaarten (met een VIA-reisweg of antenne) zijn niet betrokken.

Voordelen voor de werkgever en de werknemer

  • De abonnementen van NMBS, MIVB, TEC en De Lijn kunnen worden opgeladen op één drager. Op termijn zult u ook abonnementen van de andere vervoersmaatschappijen op de chipkaart kunnen plaatsen.
  • Als uw werknemer een gepersonaliseerde MOBIB-kaart heeft van MIVB, kan hij/zij ook het NMBS-abonnement hierop plaatsen.
  • In geval van verlies of diefstal kan uw werknemer de kaart onmiddellijk laten blokkeren en kan hij/zij aan het loket gratis een nieuwe kaart halen. Alle geldige abonnementen worden er direct opnieuw op geplaatst.
  • Het abonnement voor de betaalparking, beheerd door NMBS (B-Parking), kunt u ook op uw MOBIB-kaart laden
  • Aanvragen voor blokkeringen en/of terugbetalingen van een abonnement doet u met een aanvraag via een contactformulier op deze site.
  • U kunt het ook gebruiken voor je abonnement Cambio of Villo

Om over te schakelen naar een MOBIB-kaart (of indien het gaat over een nieuw abonnement) brengt de werknemer volgende zaken mee naar het loket:

  • Hun identiteitskaart (met foto en geprint op een chipkaart) of een ander document dat hun identiteit bewijst
  • Eventueel € 5 voor de aanmaakkosten van de MOBIB-kaart (indien uw bedrijf deze aanmaakkosten niet betaalt)
  • Eventueel de persoonlijke MIVB MOBIB-kaart
  • Eventueel een attest van de werkgever indien er een nieuwe moederkaart moet aangemaakt worden

Online

Log je in bij My NMBS of maak een account aan. Via My NMBS kun je snel en eenvoudig je abonnement thuis vernieuwen. Zo vermijd je wachtrijen in het station.

Een NMBS-abonnement kun je vernieuwen tot de dag voor de gewenste startdatum. Bij je bevestigingsmail ontvang je een aantal PDF-tickets waarmee je de eerste dagen kunt reizen.

Een NMBS-abonnement gecombineerd met MIVB, TEC of De Lijn vernieuw je ten laatste 5 dagen voor de gewenste startdatum.

Je kunt je abonnement vernieuwen vanaf 31 dagen op voorhand.

In het station

Aan één van de nieuwe automaten of aan het loket. Je ontvangt dan je nieuwe abonnement en de supplementen voor MIVB/De Lijn/TEC.

Let op: Vanaf 21 april 2015 kunnen de supplementen TEC van je gecombineerd abonnement op je MoBIB-kaart geplaatst worden. Wil je je gecombineerd abonnement verlengen na deze datum, dan begeef je je voor de eerste verlenging naar het loket in een station naar keuze. Volgende vernieuwingen kun je opnieuw aan de automaten in het station of online via My NMBS.

Hoe kun je de verschillende contracten consulteren die op je MoBIB-kaart staan?

  • Online: via My NMBS
  • In het station: met je MoBIB-kaart aan één van de nieuwe automaten OF aan het loket in een station naar keuze
  • Op de trein kan de treinbegeleider je deze info geven

Contacteer ons

Heeft u vragen of wenst u meer informatie over onze aanbiedingen? Contacteer gerust ons Business Center op werkdagen van 9 tot 17 uur via