1. Download en installeer de NMBS "FTQ-Lab"-app op je smartphone (gebruik de link die je per e-mail hebt ontvangen als je geselecteerd bent om de app te testen, zo zijn we zeker dat je de versie van NMBS "FTQ-Lab"-app hebt die in België werkt).
  2. Open de NMBS "FTQ-Lab"-app en registreer je telefoonnummer, persoonlijke gegevens en een betaalmiddel (onze partner FAIRTIQ zal dit opvragen).
  3. Kies de klasse die bij je geldig vervoerbewijs past (Nog niet mogelijk in deze testfase, voorlopig kan je enkel reizen in 2e klas.).
  4. Klaar, veeg de grote knop naar rechts om in te checken en je reis aan te vatten.

De app is makkelijk te gebruiken:

  1. Zodra je binnen een straal van 500m van je vertrekstation bent, open je de app.
  2. Controleer of het weergegeven station je vertrekstation is en pas het zo nodig aan.
  3. Check in (veeg de grote knop naar rechts).
  4. Eenmaal aangekomen op je bestemming, check je uit (veeg de grote knop naar links). Mocht je dat vergeten, zal de app je op een gegeven moment waarschuwen.
  5. Controleer of de geregistreerde route correct is.
  6. Helemaal klaar, thanks!
Wij zullen je in de komende weken of maanden uitnodigen en je deelname bevestigen. Wij willen geleidelijk toegang geven aan de deelnemers.

FAIRTIQ is een innovatieve Zwitserse start-up gevestigd in Bern. Haar doel is de om het gebruik van het openbaar vervoer zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit bedrijf zorgt dus voor het technische aspect van de NMBS FTQ-app.

De gratis ticketing-applicatie ontwikkeld en beheerd door FAIRTIQ is reeds beschikbaar op het hele openbare vervoersnetwerk in Zwitserland en Liechtenstein, evenals in delen van Duitsland en Oostenrijk. Met meer dan 28 miljoen reizen op haar conto, is de applicatie de meeste gebruikte “check-in/check-out”-oplossing ter wereld voor het openbaar vervoer. De applicatie is beschikbaar op IPhone en Android. FAIRTIQ werkt samen met verschillende vervoersmaatschappijen en tariefgemeenschappen in Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en Liechtenstein. Ook de Zwitserse Spoorwegen (SBB) vertrouwen op de FAIRTIQ-technologie en hebben deze in hun eigen applicatie geïntegreerd als de functie EasyRide.

NMBS "FTQ-Lab"-app verkoopt deze 4 tickets:

  • Standard Ticket: de meest flexibele formule. De prijs is afhankelijk van de afstand.
  • Weekend Ticket: een heen- en terugticket* dat ongeveer de helft goedkoper is dan een Standard Ticket. Alleen van toepassing vanaf vrijdag 19.00 uur tot zondag.
  • Youth Ticket: voor iedereen jonger dan 26. Vaste prijs van € 6,60 per traject.
  • Senior Ticket: voor iedereen ouder dan 65. Vaste prijs van € 7,20 voor een heen- en terugreis*.

NMBS "FTQ-Lab"-app zal deze 4 tickets in overweging nemen nadat je reis is beëindigd. Afhankelijk van je leeftijd, het tijdstip en de dag van de week, en of je een enkele reis of een heen- en terugreis hebt gemaakt, zal NMBS "FTQ-Lab"-app je de goedkoopste optie van de vier aanrekenen. Ook wanneer je bv. voor een enkele reis op zaterdag al een Standard Ticket werd aangerekend, terwijl je op zondag terugkeerde (en een Weekend Ticket dus de beste optie was), wordt dit aangepast op je eindafrekening.

De prijzen voor het Senior Ticket en het Youth Ticket liggen vast (zie boven). De prijzen van het Standard ticket en het Weekend ticket zijn echter afhankelijk van de reisafstand. Je kan deze prijzen altijd vooraf simuleren door ze op te zoeken op de website van de NMBS.

*Let op: de tarieven van het Senior Ticket en Weekend ticket zijn enkel van toepassing bij een heen- en terugreis. Als je geen terugreis maakt, zal het systeem je een Standard Ticket of Youth Ticket aanrekenen, afhankelijk van je leeftijd.

Voorlopig kan je enkel reizen in 2e klas. Op termijn voorzien we de mogelijkheid om ook in 1e klas te reizen.
De app kan alle reizen naar stations binnen België registreren.

Het station Brussels Airport - Zaventem is uitgerust met toegangspoortjes. Reis je naar of van Brussels Airport - Zaventem, dan moet je je vervoersbewijs (QR-code FTQ Lab) aan deze poortjes scannen om het station binnen of buiten te gaan.

Hoe werkt het?

  1. Begeef je naar een toegangspoortje met een groene pijl.
  2. Zorg ervoor dat je bent ingecheckt op de FTQ Lab-app (als je bent uitgecheckt, moet je je opnieuw inchecken om een QR-code te creëren).
  3. Scan de QR-code die op het FTQ Lab beginscherm verschijnt. Zet de helderheid van je scherm hoog voor optimale leesbaarheid.
  4. De toegangspoort gaat open, je kan nu het station verlaten of binnengaan.
  1. Controleer of de gps-gegevens accuraat zijn op Kaarten/Google Maps.
  2. Controleer of je internet werkt in Safari/Chrome.
  3. Controleer of je niet verbonden bent met een openbare wifi waarvoor je moet registreren.
  4. Sluit NMBS "FTQ-Lab"-app volledig af.
  5. Open de app en probeer het opnieuw.

Let op:

  • Op HUAWEI-telefoons: open "Instellingen" --> "Beveiliging & Privacy" --> "Locatiediensten" en zorg ervoor dat “Hoge Nauwkeurigheid" is geselecteerd.
  • Op SAMSUNG-toestellen: open “Instellingen" --> "Verbindingen" en zorg ervoor dat de meest nauwkeurige locatiedienst is geactiveerd.
  • Het kan zijn dat je een VPN-client actief hebt (bv. "My Data Manager") die je verhindert NMBS "FTQ-Lab"-app te gebruiken. Zorg ervoor dat je VPN-client NMBS "FTQ-Lab"-app toestaat of deactiveer hem.

Nadat je bent ingecheckt en jezelf realiseert dat je toch geen NMBS "FTQ-Lab"-app ticket nodig hebt om te reizen, veeg je gewoon de stopknop naar links om te annuleren.

In het algemeen is er geen probleem als er geen beweging is waargenomen tussen je toevallige check-in en je check-out.

  • Je hebt een smartphone met iOS 12.4 (of nieuwer) of Android 7.0 (of nieuwer).
  • Je hebt een smartphone met een werkende simkaart die mobiele data toestaat. Wij raden je aan NMBS "FTQ-Lab"-app te gebruiken met een vast bedrag voor mobiele data.
  • NMBS "FTQ-Lab"-app ondersteunt geen jailbroken of rooted devices.

Sommige smartphones hebben een energiebesparende modus die de locatiediensten deactiveert die NMBS "FTQ-Lab"-app nodig heeft om je ritten te volgen. Om het probleem op te lossen, heb je de optie om van NMBS "FTQ-Lab"-app een beschermde app te maken. Open hiervoor Instellingen --> Energiebesparing --> Beschermde app --> Schakel de service in voor NMBS "FTQ-Lab"-app.
NMBS "FTQ-Lab"-app is niet compatibel met Windows-telefoons en is niet te vinden in de Microsoft-store.

Gebruik mobiele gegevens
Eenmaal geactiveerd, verstuurt en ontvangt NMBS "FTQ-Lab"-app ongeveer 1MB aan gegevens per uur.

Batterij
NMBS "FTQ-Lab"-app vereist toegang tot de gps tijdens een reis. We hebben het batterijverbruik van NMBS "FTQ-Lab"-app gemeten op de verschillende telefoonmodellen en besturingssystemen. Gemiddeld stelden we vast dat NMBS "FTQ-Lab"-app ongeveer 5% per uur verbruikt.
De batterij raakt veel sneller leeg als naast NMBS "FTQ-Lab"-app ook andere apps/functies worden gebruikt.

iOS (iPhone) - Waarom heeft NMBS "FTQ-Lab"-app de toestemming nodig om "altijd" toegang te krijgen tot locatie?

NMBS "FTQ-Lab"-app moet de reis kunnen volgen, ook als de app niet op de voorgrond / op het scherm zichtbaar is. Daarom is de locatietoestemming "altijd" noodzakelijk.
Door altijd toegang te hebben tot je locatiegegevens kunnen we je reis voortzetten en je een geldig ticket bezorgen, zelfs als de app op de achtergrond crasht of als je hem per ongeluk volledig afsluit.

Android - Welke locatietoegangsinstelling heeft NMBS "FTQ-Lab"-app nodig?

Met Android 10 is het voldoende om alleen toegang toe te staan tijdens het gebruik van de app.

Wanneer en hoe krijgt NMBS "FTQ-Lab"-app toegang tot je locatiegegevens?

Om de beschikbare incheckstations bij jou in de buurt te vinden, zoekt NMBS "FTQ-Lab"-app je locatie op wanneer de app geopend is. Bij een lopende (ingecheckte) rit verzamelt NMBS "FTQ-Lab"-app je locatiegegevens om de best beschikbare prijs te berekenen voor de gekozen route en voertuigcombinatie. NMBS "FTQ-Lab"-app zal nooit je locatiegegevens verzamelen of inzien als je geen lopende reis hebt (=uitgecheckt) en de app gesloten is. Dit staat ook in onze algemene voorwaarden en ons privacybeleid.

Wat gebeurt er met locatiegegevens die naar NMBS "FTQ-Lab"-app worden gestuurd?

Voor de ondersteuning van onze klanten en voor de herkenning van fraude worden de gegevens één jaar bewaard. Reizen die ouder zijn dan een jaar worden automatisch losgekoppeld van de klant.
We gebruiken de gegevens anoniem om de reisberekening verder te optimaliseren door middel van machine learning. NMBS "FTQ-Lab"-app maakt geen bewegingsprofielen van individuele gebruikers. Ook verkoopt NMBS "FTQ-Lab"-app geen gerelateerde klantgegevens aan derde partijen.

Om je reis correct te registreren, heeft NMBS "FTQ-Lab"-app toegang nodig tot je gps-gegevens. Sommige updates van Android kunnen NMBS "FTQ-Lab"-app verhinderen om je locatiegegevens te krijgen. Om die reden kunnen we sommige ritten niet volgen en sluiten we ze daarom af.
Om je correct te kunnen lokaliseren, maakt je telefoon ook gebruik van wifi- en bluetooth-technologie. Het is daarom handig om deze technologieën geactiveerd te houden tijdens je reizen (ze hoeven niet verbonden te zijn).

Als je een gps-probleem hebt ondervonden, volg dan deze stappen vóór je volgende NMBS "FTQ-Lab"-app-reis:

  1. Zorg ervoor dat NMBS "FTQ-Lab"-app toestemming heeft om je locatie te gebruiken. (Instellingen > Apps > NMBS "FTQ-Lab"-app > Toestemmingen > Schakel locatie in). Zorg er ook voor dat je NMBS "FTQ-Lab"-app toestemming hebt gegeven om je gps op de achtergrond te gebruiken.
  2. Schakel alle batterijbesparende instellingen uit. Inclusief de energiebesparende modus, batterijbeheer, of apps van derden.
  3. Controleer of je locatie-instellingen zijn ingesteld op Hoge Nauwkeurigheid (Instellingen > Overige instellingen > Privacy > Locatie > Instellen op Hoge Nauwkeurigheid).

Nieuwe smartphone

Als je van plan bent NMBS "FTQ-Lab"-app met een nieuwe smartphone te gebruiken, zorg er dan voor dat deze smartphone aan de technische eisen voldoet.
Je NMBS "FTQ-Lab"-app account is gekoppeld aan je telefoonnummer. Als je nummer hetzelfde blijft, kan je inloggen op je bestaande NMBS "FTQ-Lab"-app account.

Nieuw mobiel telefoonnummer

Als je je mobiele telefoonnummer wijzigt, moet je je opnieuw registreren (= een nieuwe account aanmaken), aangezien het gebruikersprofiel gekoppeld is aan het mobiele nummer. Je verliest dan ook je reisgeschiedenis.

Verandering van mobiele netwerkprovider

Als je van mobiele netwerkprovider verandert zonder je mobiele telefoonnummer te wijzigen, zal NMBS "FTQ-Lab"-app blijven werken.

Aangezien dit een piloottest is (wat betekent dat we nagaan of we NMBS "FTQ-Lab"-app in de toekomst een echt ding kunnen maken), willen we feedback van jullie krijgen. Bijvoorbeeld: vind je het goed (en zo niet, waarom?), zijn er dingen die we moeten verbeteren voordat we het vrijgeven aan het publiek, enz. Daarom word je wellicht uitgenodigd je mening te geven over jouw ervaring met NMBS "FTQ-Lab"-app tot nu toe. We streven ernaar het juiste evenwicht te vinden om van je te leren zonder je te spammen. Als vuistregel geldt dat onze e-mailadressen meestal eindigen op ...@belgiantrain.be of ...@fairtiq.com.

Voor online enquêtes werken we meestal met CheckMarket en Typeform.

Als je dat wil, kan je altijd spontaan feedback geven via nmbs-sncb.feedback@fairtiq.com.

Hier vind je meer info over verdachte e-mails.

We weten het nog niet want het hangt af van het succes van dit project. Minstens enkele maanden.
Contacteer ons via nmbs-sncb.feedback@fairtiq.com
loader