De treinbegeleider controleert de vervoersbewijzen (op papier of de elektronische versie) van de reizigers. Toon dus spontaan je vervoersbewijs of identiteitskaart. Als je een reiziger bent die reist met korting of een kortingskaart, hou dan ook de documenten klaar die dit bewijzen.

We raden je ten stelligste aan om steeds een geldig vervoersbewijs bij te hebben voordat je aan boord van de trein gaat om extra kosten te vermijden. Je kan makkelijk een biljet kopen via de verschillende verkoopskanalen (website, NMBS-app, automaat, loket). Als je aan boord van de trein gaat zonder geldig vervoersbewijs of als je een geldig vervoersbewijs hebt maar je kan het niet bewijzen, zijn er 2 gevallen:

  • Je koop een biljet Boordtarief (kosts € 7) en vervolgt je reis.
  • Je koopt om eender welke reden geen biljet aan boord. De treinbegeleider is dan verplicht om een onregelmatigheidsverklaring C170 op te stellen (kost € 75) en je vervolgt je reis.

Het is mogelijk om een terugbetaling te krijgen van het biljet dat gekocht is aan Boordtarief, of een annulering van een onregelmatigheidsverklaring C170: 

  • Als je geen geldig vervoersbewijs hebt kunnen kopen voor het opstappen, kan je via dit formulier contact opnemen met de klantendienst indien gegronde redenen je belet hebben om een biljet te kopen, en zo de boete van € 75 te annuleren. Je moet wel het bedrag van een biljet aan Boordtarief en administratiekosten betalen.
  • Als je een geldig vervoersbewijs had, maar je kon het tijdens de controle niet bewijzen, dan heb je 14 kalenderdagen (inclusief de datum van de controle) om naar het loket te gaan met je vervoersbewis die geldig was op de dag van de controle en je biljet gekocht aan Boordtarief of de onregelmatigheidsverklaring C170. Dan kan je een terugbetaling van je biljet of de boete krijgen, zonder kosten.

Hou er rekening mee dat de toeslag van € 7 Boordtarief niet wordt meegerekend in het geval van:

  • producten die niet beschikbaar zijn in de automaten
  • het opstappen in een stopplaats zonder loket of automaten
  • het opstappen in een stopplaats waar het verkoopssysteem van de treinbegeleider aanduidt dat de automaat buiten gebruik is
  • een algemene storing van het systeem
  • een Diabolotoeslag voor Brussels Airport - Zaventem
  • biljetten vanaf Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Aachen en vanaf of naar Rijsel en all stations in Luxemburg

Het verkoopsysteem van de treinbegeleider herkent deze situaties automatisch. In het geval dat een toeslag nog steeds wordt aangerekend (bijvoorbeeld door een tijdelijke storing van het controlesysteem), neem dan contact op met de klantendienst via dit formulier.

We raden je ten zeerste aan om steeds een geldig vervoersbewijs bij te hebben voordat je aan boord gaat. Dit bespaart je een toeslag van € 7, het Boordtarief. Deze toeslag is van toepassing omdat de aankoop aan boord van de trein het werk van de treinbegeleider vertraagt en omdat het ons in staat stelt om fraude te bestrijden. Koop dus je vervoersbewijs voordat je in de trein stapt via onze verschillende verkoopskanalen (website, NMBS-app, automaat, loket).