Tutorials

Vind al onze videotutorials om je te helpen met de nieuwe app.

Installatie

Nee. De nieuwe app is een andere applicatie dan de oude. Je moet deze app dus downloaden. De oude app wordt niet meer geüpdatet en kan worden geschrapt. De nieuwe app is wel een update van de MoveSafe-applicatie. Heb je deze al geïnstalleerd? Dan moet je hem enkel updaten.

De nieuwe mobiele app van NMBS werd in januari 2021 gelanceerd.

Bij de start kende de nieuwe app een aantal kinderziektes, en een aantal functies werden ook pas later opgeleverd (bv. het zoeken van vertrek- en aankomsttijden per station of het delen van trajecten met je agenda of met je contactpersonen). We wilden niemand dwingen om de nieuwe app te gebruiken zolang deze functies niet beschikbaar waren.

Ondertussen hebben onze teams gewerkt aan de kwaliteit van de nieuwe app, en werd onze nieuwe app - in samenwerking met verschillende gebruikersverenigingen - toegankelijk gemaakt voor gebruikers met visuele beperkingen (o.a. door schermleesfuncties).

Bijna een jaar later (en na verschillende updates) was het tijd om de oude app stop te zetten, want sommige technologieën waren verouderd en binnenkort zouden er een aantal essentiële functies van de oude app niet meer ondersteund worden (zoals het verstrekken van reisdata of zelfs het kopen van tickets).

Met onze nieuwe app kan je trouwens ook nieuwe producten kopen zoals digitale passen (Multi, Jeugdvakanties), parkeertickets, enz. Reden te meer om er gebruik van te maken!

Wat verandert

De nieuwe app:

  • bevat de voorspelling van de bezettingsgraad voor een veilige reis (Coronavirus)
  • stelt een aantal bijkomende producten voor: Standard Multi (RailPass), Local Multi (KeyCard), Youth Multi (Go Pass) en de klasverhoging
  • biedt een voordeligere prijs aan voor Multi (vanaf 01/02)
  • is gebruiksvriendelijker met een snellere routeplanning
  • kan beter aangepast worden aan de persoonlijke voorkeuren (favorieten, beter aanbod voorgesteld op basis van profiel ...)
Train Map is niet beschikbaar in deze versie. We bekijken deze mogelijkheid voor een volgende versie. In de weken/maanden na de release staan regelmatig wijzigingen gepland.
In deze eerste versie kan je niet zoeken op basis van treinnummer. We bekijken deze mogelijkheid voor een volgende versie. In de weken/maanden na de release staan regelmatig wijzigingen gepland.
Werken en storingen worden weergegeven bij de details van je reis.

My NMBS-account

Nee. Nee de reisplanner blijft beschikbaar zonder je te registreren. Registreren is enkel verplicht als je tickets/Multi wil aankopen in de app. 
Gelieve contact op te nemen met de klantendienst via de rubriek My NMBS > Ondersteuning.
Je kan je abonnement niet raadplegen in deze eerste versie. Momenteel is het in de app alleen mogelijk tickets en Multi te zien (alsook Flex Abonnementen voor de werknemers van bedrijven met een Flex abonnement). Sommige functies en producten, zoals abonnementen, zullen pas later in de app opgenomen worden. 

Kopen via de app

Ja. Je reizen zijn gelinkt aan je account. Als je van telefoon verandert, hoef je alleen je opnieuw aan te melden. Je tickets worden dan automatisch geladen. 
Nee. Je producten wordt gelinkt aan je My NMBS-account. Zodra je je aanmeldt op je account, vind je je geldige producten terug.
Nee, dat is niet mogelijk. Een MyNMBS-account is persoonlijk en de Multi is gekoppeld aan de MyNMBS-account. 
Nee, het gaat om hetzelfde product op een verschillend kanaal.
Nee. Er is geen link tussen de oude en de nieuwe app. Om geen tickets te verliezen, raden we je aan eerst alle tickets in de oude app te gebruiken alvorens over te stappen op de nieuwe app.
Met een kredietkaart (VISA, MasterCard en American Express), met PayPal of met een debetkaart via Bancontact, KBC en Belfius (app of met kaartlezer). 
Nee. In de nieuwe NMBS-App zijn enkel vervoerbewijzen voor reizen tussen twee Belgische stations te koop. Voor internationale trajecten, kan je onze app ‘Internationaal’ gebruiken. 
Van zodra we je betaling ontvangen hebben, ontvang je een bevestigingsmail van je aankoop en je ticket. Je ticket kan je ook terugvinden in de rubriek "Mijn tickets". Verschijnt je ticket niet binnen de vijf minuten na de bevestiging van je aankoop? Neem dan contact op met ons via Facebook, Twitter, het formulier of telefonisch.
Neen. Een ticket dat via de app is aangekocht, kan enkel worden weergegeven op de smartphone of tablet die tijdens de aankoop van de hoofdreiziger werd gebruikt. De geboortedatum van de hoofdreiziger is tijdens het aankoopproces gebruikt.
Neen. Alle reizigers moeten in het bezit zijn van een geldig ticket voordat ze aan boord gaan van de trein. Je kan je ticket eenvoudig aan kopen via de website, de app, aan de automaat of het loket.
Ja. Je kan je ticket via de app kopen voor een treinreis tot 30 dagen op voorhand.

Reizen met een ticket gekocht via de app

Ja, op voorwaarde dat de hoofdreiziger een ID heeft en de smartphone of tablet waarmee de aankoop gedaan is. De smartphone of tablet moet tijdens de controle in goede staat verkeren.
  • Wanneer je alleen reist, toon dan je ticket op je smartphone of tablet die je gebruikt hebt tijdens de aankoop, alsook je identiteitskaart.
  • Wanneer je in groep reist, allen voor dezelfde prijs, toon dan de tickets op de smartphone of tablet die gebruikt werd tijdens de aankoop, alsook de identiteitskaart van de hoofdreiziger.
  • Wanneer je in groep reist, maar met verschillende prijzen of tickets, toon dan de tickets op de smartphone of tablet die gebruikt werd tijdens de aankoop, alsook de identiteitskaart van de hoofdreiziger en de reizigers die genieten van korting.

Neen, de bevestigingsmail die je krijgt voor je aankoop is geen ticket. Je kan deze mail wel gebruiken als referentie indien je contact opneemt met de klantendienst na problemen tijdens je reis of aankoop.

Om te reizen met een ticket gekocht via de app is het eenvoudig: laat je ticket zien in de rubriek "Mijn tickets" via je smartphone of tablet waarmee je de aankoop voltooide.

Neen. Een screenshot van een ticket aangekocht via de app is nooit geldig omdat een ticket dynamische elementen bevat die nodig zijn tijdens de controle door de treinbegeleider. Een ticket dat via de app is aangekocht, kan enkel worden weergegeven op de smartphone of tablet die tijdens de aankoop gebruikt is door de hoofdreiziger.
Wanneer je een heen- en terugticket hebt gekocht voor dezelfde dag, ontvang je maar één ticket voor de heen- én terugreis samen. Wanneer je een heen- en terugticket koopt voor verschillende data, dan ontvang je een ticket per reisdatum.

Wanneer je om welke reden ook je ticket niet kan tonen op het moment van de controle, dan moet de treinbegeleider een onregelmatigheidsrapport opstellen (document C170).

Om te betwisten dat je het bedrag moet betalen zoals in het onregelmatigheidsrapport beslist, neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantendienst via dit formulier en voeg het bewijs van je eerste aankoop toe. Er worden administratiekosten aangerekend.

Je mag eender welk document die je identiteit bewijst, tonen. Als je dit type document niet bij je hebt, moet je een ticket aan Boordtarief kopen. Indien je om welke reden dan ook geen ticket aan het Boordtarief koopt, moet de treinbegeleider een vaststelling van onregelmatigheid opmaken (document C170). 

Om het te betalen bedrag van de onregelmatigheid te betwisten, kan je contact opnemen met de klantendienst via dit formulier. Voeg een bewijs van je aankoop toe. Er worden ook administratieve kosten aangerekend.

Gelieve contact op te nemen met de klantendienst via de rubriek My NMBS > Ondersteuning.
Een Multi is 1 jaar geldig (behalve de Local Multi die een geldigheid van 6 maanden heeft). Zodra de duur verstreken is, zijn de ritten niet meer geldig. 
Net als bij de papieren versie kunnen ritten niet worden geannuleerd en zijn ze ook niet terugbetaalbaar. 
 

De voorspelling van de bezettingsraad - MoveSafe

De informatie over de bezettingsgraad is een voorspelling die misschien niet altijd correct is (zoals alle voorspellingen). We hopen dat het onze klanten kan helpen bij het plannen van hun reis en werken aan de verbetering van de kwaliteit van deze voorspellingen. 
Er zijn 4 bezettingscategorieën:
1) groen (zitplaatsen beschikbaar)
2) geel (beperkt aantal zitplaatsen)
3) oranje (staanplaatsen beschikbaar)
4) rood (trein volzet)
De aangegeven bezettingsgraad van een trein is gebaseerd op gegevens uit het verleden en wordt in real time gedurende de hele treinrit door de treinbegeleider bijgesteld via zijn smartphone. De voorspellingen zijn voornamelijk gebaseerd op gegevens van reizigerstellingen, rollend materieel en weergegevens. 
De voorspelde bezettingsgraad in de app geldt voor het station waar je opstapt (en dus niet voor het hele traject). Je kan zoeken op een station langs je traject om een idee te krijgen over de bezettingsgraad verderop je reis. 

Een probleem melden

Gelieve hievoor het beschikbare formulier te gebruiken onder My NMBS > Ondersteuning.
Gelieve hievoor het beschikbare formulier te gebruiken onder My NMBS > Ondersteuning.

Ondervind je problemen bij het gebruik van de NMBS-app? Controleer eerst of je de nieuwe NMBS-app hebt gedownload. De oude app wordt immers niet meer geüpdatet en kan worden geschrapt.

Als de problemen betrekking hebben op de nieuwe app, kan je ze melden via het formulier dat beschikbaar is onder “My NMBS > Ondersteuning”.